Nit de zombis, bruixes i fantasmes, de vius que riuen dels morts, Halloween, una tradició mil·lenària i anglosaxona, s'ha fet un lloc en el calendari festiu espanyol, tot i les suspicàcies que provoca entre la jerarquia catòlica, que la considera un costum "pagà".

El bisbe de Sigüenza-Guadalajara, José Sánchez, alertava als seus fidels, en la seva missa setmanal, sobre el "risc" que puguin desaparèixer costums cristians tan "arrelats i beneficiosos" com la devoció als sants i el record als difunts.

"Si tot quedés en un joc de nens, amb els seus regals i malifetes... Però també podem córrer el risc que, impulsats pel comerç, el consum i la moda, costums com aquest, pagans, importats, prevalguin i fins i tot desplacin costums cristians", argumentava el prelat.

Importada, si; comercial, també, però la realitat és ben aclaridora: en els últims cinc anys la festa de Halloween "s'ha convertit en un autèntic boom", destaca Vicente Pizcueta, portaveu de l'Associació Nacional d'Empresaris per la Qualitat de l'Oci, que parla fins i tot de "un segon carnaval".

"Nosaltres, per descomptat, venem moltes més disfresses aquests dies que durant el carnaval", comenta Laura Amor, gerent de "Vicente Rico", empresa madrilenya amb llarga experiència en el negoci de la broma i la disfressa.

Les grans superfícies comercials també confirmen aquest boom. "La gent cada vegada ho celebra més", asseguren fonts de Carrefour, que des de fa dies ofereix en tots els seus centres un ampli assortiment de productes per a nens i adults.

Llaminadures, disfresses, maquillatges, carabasses il·luminades, objectes de decoració... que contribuiran a convertir la del 31 d'octubre en una nit "esfereïdora".

Així doncs, aquest dissabte, la nit abans del Dia de Tots els Sants, jornada en la que per tradició s'imposa la visita als cementiris i les castanyes i panellets i bunyols, en molts pobles i ciutats d'Espanya la nit es poblarà de monstres, mòmies i fantasmes, d'inquietants espectres fins que el cos -o l'esquelet- aguanti.

També de colles de nens i nenes que, amb l´ajuda de la foscor i d'una disfressa més o menys original, trucaran a les portes dels seus veïns per omplir les seves butxaques de llaminadures i alguna que altra moneda.

"All Hallows Day"

Un dia abans, al col·legi, molts hauran celebrat ja una festa els orígens de la qual es remunten als pobles cèltics que, més de dos mil anys enrere, habitaven el que actualment és Irlanda, Gal·les, Escòcia o el nord de França, i que anunciava els rigors de l'hivern.

Segles després, l'Església de Roma declararia el 1 de novembre com el Dia de Tots els Sants, el que a Anglaterra van anomenar el "All Hallows Day".

La nit anterior, o "All Hallows Eve", va derivar amb el pas del temps en el que avui coneixem com a "Halloween".

Fermín Bouza, catedràtic de Sociologia i Opinió Pública en la Universitat Complutense, recalca l'origen cèltic d'una festa que, amb altres noms i altres ritus, s'ha celebrat a Espanya "des de la nit dels temps.

Som -diu- un país creuat de celtisme". Una celebració pagana "cristianitzada amb posterioritat" i que suposa, en opinió de Bouza, una "afirmació de la vida, del ser humà. Un riure de la mort". La nit de Halloween arriba un any més carregada de carabasses i misteri, de bromes i calaveres, de caretes i disfresses sagnants, d'un humor macabre que Hollywood i la televisió han popularitzat per tots els racons del planeta.

Vicente Pizcueta, portaveu dels empresaris d'oci, parla que és un exemple més de la "indiscutible colonització" de la cultura anglosaxona. "Aquest any, encara que la crisi es fa notar, hi ha també una important demanda de disfresses.

Arrasa la que lluïa Michael Jackson en el videoclip de "Thriller", el seu major èxit discogràfic. Ho tenim esgotat i hi ha llista d'espera", comenta la gerent de "Vicente Rico", empresa que aquests dies farà el vint per cent del total de la seva caixa anual.

Bars, discoteques i altres llocs d'oci nocturn també confien a fer negoci amb Halloween, pretext o ganxo publicitari que parcs d'atraccions, restaurants i fins i tot gimnasos utilitzen per a captar nous clients.