AGÈNCIESBARCELONA
Un estudi en el qual han participat científics de l'Institut Català d'Oncologia (ICO) i de l'Institut d'Investigació Biomèdica de Bellvitge ha demostrat per primera vegada que la dieta mediterrània té un important efecte contra el càncer gàstric. L'experiment va estudiar 485.044 persones d'entre 35 i 70 anys procedents de deu països europeus. Es va fer un seguiment dels participants i es van recollir dades sobre la seva dieta i estils de vida. Tots van rebre una puntuació de 0 a 18, segons era la seva adherència a la dieta mediterrània: un elevat consum de fruita, verdures, cereals, llegums, fruits secs, peix i oli d'oliva, un moderat consum d'alcohol i poc consum de lactis i carn. Després de 9 anys de seguiment, 449 persones van desenvolupar càncer gàstric. Segons l'estudi, les persones amb una millor puntuació, és a dir, amb més adherència a la dieta mediterrània, tenien el 33 % menys de possibilitats de desenvolupar aquest tipus de tumors que els que tenien pitjor puntuació. Tanmateix, cada punt de més, que implica uns canvis mínims en la dieta, confereix el 15 % més de protecció.
La dieta mediterrània ha demostrat ser beneficiosa per prevenir diverses malalties, especialment les cardiovasculars. Estudis previs havien analitzat l'efecte de productes concrets (fruita, verdura, vitamina C) sobre el càncer gàstric, que havien mostrat un subtil efecte protector. Aquest és el primer estudi que mostra l'important efecte beneficiós de la dieta mediterrània en el seu conjunt per prevenir aquest tumor.