El dissenyador de moda italià Giorgio Armani fa avui 80 anys, tota una vida dedicada a les passarel·les, sobre les quals ha col·locat la sobrietat i l'elegància com el seu principal segell distintiu. Vestits, complements, perfums, cosmètics, ulleres i rellotges porten el segell Armani, però també restaurants i fins i tot una cadena d'hotels que es va estrenar el 2010 a Dubai i que és l'últim gran projecte del modista nascut a Piacenza (nord d'Itàlia).

En les últimes dècades Armani ha demostrat que no només sap vestir l'home i la dona sinó també dirigir amb èxit el seu imponent imperi, especialment des del 1985, quan l'home de negocis Sergio Galeotti, l'altra meitat de la firma, va morir. Amb ell havia fundat deu anys abans la societat Giorgio Armani, després de presentar amb èxit la seva primera col·lecció en una cafeteria milanesa.

Armani va néixer l'11 de juliol de 1934. Era el mitjà de tres germans en una família relativament acomodada que, no obstant això, va passar les seves dificultats durant la Segona Guerra Mundial.

"El cinema de Milà era un refugi, un palau dels somnis, i les estrelles de les pel·lícules eren tan glamuroses. Em vaig enamorar de la bellesa idealitzada de les estrelles de Hollywood", declarà a la revista Harper's Bazaar en una entrevista el 2009.

El petit Armani probablement ni somiava aleshores a convertir-se en el dissenyador fetitxe de figures com Michelle Pfeiffer, Jodie Foster, John Travolta i, més recentment, George Clooney i Lady Gaga.

Va començar en l'ofici des de la base. Amb 23 anys es va llogar de dependent als magatzems La Rinascente de Milà. Deixà aquesta feina per entrar, ara sí com a dissenyador, a Nino Cerrutti, firma on va romandre mentre treballava alhora com a modista independent. "La meva visió era clara: jo volia apartar tots els artificis en el vestir. Jo creia en els colors neutres", deia.

Els dissenys d'Armani, de fet, es caracteritzen per la seva senzillesa malgrat tractar-se d'alta costura, una simplicitat entesa com a sobrietat i naturalitat i sense restar gens ni mica d'elegància.

"Jo dissenyo per a la gent real. Penso en els nostres compradors tota l'estona. No hi ha virtut a crear robes o accessoris que no són pràctics", recull el llibre Giorgio Armani: Empire of the Senses (2013), de John Potvin.