En l'anterior gran aniversari del telescopi Hubble fa cinc anys es vaticinava que a hores d'ara ja estaria convertit en escombraries espacials, però, quan compleix un quart de segle, el giny funciona millor que mai.

Després de la cinquena i última missió el 2009 per reparar i millorar els seus sistemes, l'agència espacial nord-americana (NASA) va anunciar que no esperava que el telescopi espacial seguís funcionant més enllà del 2014.

"Estem molt feliços i sorpresos. El telescopi funciona excel·lentment bé, millor que mai. Ara estarem satisfets si segueix operatiu cinc anys més", va explicar a Efe Nolan Walborn, un reconegut astrònom que treballa des del 1984 a l'Institut de Ciència del Telescopi Espacial (STScI), ubicat a Baltimore (Maryland).

El centre d'operacions científiques ha fet avui una festa d'aniversari del Hubble on han assistit els astronautes que van participar en les missions de reparació i millora, entre ells, l'actual administrador de la NASA, Charles Bolden.

"Fins els més optimistes mai haurien predit, quan es va llançar el 1990, el grau en què el Hubble arribaria a reescriure els llibres d'astrofísica i ciència planetària. Ha canviat la nostra comprensió de l'univers i del nostre lloc en aquest, va comentar Bolden .

L'administrador de la NASA va participar en l'acte central de la celebració, al Newseum de Washington, on es va presentar la imatge oficial de l'aniversari: un espectacular i brillant tapís d'estrelles joves localitzat a 20.000 anys llum de la Terra, en la constel·lació Carina, i d'uns 2 milions d'anys.

Durant la seva llarga missió, el Hubble ha revolucionat la visió de l'univers i ha efectuat alguns dels descobriments més innovadors de l'astronomia del segle XX.

La seva longevitat i èxit ha sorprès fins els més optimistes. Especialment després dels revessos i complicacions amb què va començar el seu camí a l'espai.

El 1986, el llançament del Hubble es va haver de retardar pel desastre del transbordador espacial Challenger, en què van morir els set membres de la tripulació en desintegrar-se l'aparell 73 segons després de la seva sortida.

Finalment, el 24 d'abril del 1990 es va llançar el transbordador Discovery (STS-31) amb el telescopi espacial cap a una òrbita de 600 quilòmetres sobre la Terra, però l'endemà els astronautes van descobrir que el seu mirall principal tenia una aberració esfèrica que feia que les imatges es veiessin borroses. Això es va solucionar el 2 de desembre del 1993, quan es va llançar el transbordador espacial Endeavour per instal·lar al Hubble una òptica correctiva.

Dues dècades i quatre missions de millora després, les imatges del telescopi espacial d'avui són més definides i aconsegueixen distàncies més elevades que mai.

La NASA ha esmerçat un gran esforç a aconseguir que les espectaculars imatges capades pel Hubble siguin accessibles al públic, que des de l'inici va acollir amb entusiasme les revelacions del giny espacial.