El nou anunci de la cervesa zimbabuesa Lion Lager, aparegut aquesta setmana, ha provocat sorpresa a la població: "el nostre orgull segueix viu - Un tribut al lleó Cecil", diu l'eslògan, en referència al famós lleó abatut pel dentista nord-americà Walter Palmer.

I és que la mort d'aquest animal ha causat una enorme commoció a tot el món, però ha passat més desapercebuda al país sud-africà, i alguns zimbabuesos recorden que, per a ells, la cervesa local Lion és molt més coneguda que el mateix Cecil. "La premsa occidental hauria de contrastar la informació que publica, #CecilTheLion no és necessàriament el lleó favorit de Zimbàbue. També hi ha la Lion Lager", deia en to jocós un zimbabuès a Twitter.

Malgrat el sentiment d'alienació que ha deixat l'enrenou ocasionat per la mort de Cecil, diverses empreses zimbabueses no han deixat passar l'oportunitat de guanyar una mica d'atenció internacional gràcies al desgraciat final del lleó.

Un altre anunci de la cervesera, aquest en format vídeo, ha corregut com la pólvora a les xarxes socials. Mostra un client que beu un glop d'una ampolla de Lion i, després de deixar-la en la taula, rugeix amb força mentre una veu diu: "tots estem tristos que Cecil se n'hagi anat, però el seu rugit segueix viu". Els anuncis han tingut una gran acceptació entre els zimbabuesos, que, com el magnat Mike Madoda, els han interpretat com un tribut al lleó abatut, si bé és cert que la cervesera ha sabut jugar les seves cartes amb habilitat.

No han estat tan hàbils els responsables de l'agència de publicitat Jericho Advertising, que comparteix nom amb un altre lleó, germà de Cecil, que es creia que era mort però que al final va ser trobat sa i estalvi. El lleó Jericho ocupa ara el lloc de Cecil a la manada i ja ha estat vist copulant amb una de les lleones i buscant els cadells del seu germà per matar-los perquè siguin les seves futures cries, les que sobrevisquin.

En el polèmic anunci, que va ser publicat a Facebook i immediatament va inundar les xarxes socials, el lleó Jericho munta una lleona amb un text al peu de la foto que diu: "Jericho està sa i estalvi. És bo estar al cim. #RIP_Cecil".

La controvèrsia va ser tan gran que el mateix fundador de la companyia, Denford Magora, va ordenar retirar-lo i publicar un missatge en la mateixa xarxa social per disculpar-se per la ficada de pota.

Magora va assegurar que aquest cop havien anat "massa lluny amb l'anunci" i que havia demanat als creatius que busquin "una altra manera de celebrar que Jericho ha escapat de les urpes dels furtius".

El cas de Cecil i Jericho ha despertat tant interès fora de Zimbàbue que WildCRU, el grup de recerca de la Universitat de Harvard que s'encarregava de seguir Cecil, ha rebut donacions per valor de 780.000 dòlars per tirar endavant el seu treball.

Conscient del ressò del cas, l'Autoritat dels Parcs i Vida Salvatge de Zimbàbue (ZPWMA, en anglès) ha establert un fons per a espècies en perill que organitzarà recol·lectes per poder vigilar més de prop l'activitat de la indústria de la caça, que durant anys ha viscut en el més absolut secretisme.

Tot i la bogeria que ha desencadenat Cecil, i de les possibilitats comercials que alguns han vist en la tragèdia, la sensació generalitzada a Zimbàbue és que la història s'ha exagerat i que ha tapat altres problemes molt més importants dels que té ara mateix el país sud-africà.

Un editorial del diari de propietat estatal Chronicle va lamentar que el "circ" generat per Cecil "ha anat massa lluny" i va demanar a la comunitat internacional que deixin tranquil el país.