EUA alerta de l'"spice", una perillosa droga que sembla 'maria' i fa olor de síndria

La substància sintètica ja està causant estralls entre una població d'edat i procedència variada

06.09.2015 | 00:00
Un paquet de spice

Amb olor de maduixa o de síndria i un aspecte similar a la marihuana, l'spice s'ha convertit en una de les noves drogues sintètiques més consumides pels nord-americans que subestimen la perillositat de la substància, anunciada com "encens" o "popurri" en acolorits paquets.
Amb un preu de 25 dòlars per tres grams i mig, el consum de spice s'ha multiplicat en els últims anys i, amb ell, el nombre de persones que pateixen vòmits, espasmes, al·lucinacions o episodis psicòtics, va indicar a Efe un els portaveus de l'Agència Antidrogues dels EUA (DEA), Eduardo A. Chávez. "He parlat amb addictes a l'heroïna que diuen que prefereixen prendre heroïna o vidre abans d'aventurar-se a veure què pot fer l'spice al seu cos. Si un addicte a l'heroïna no vol usar drogues sintètiques perquè té por de com reaccionarà (...), això ja ho ha de dir tot sobre la perillositat d'aquesta droga", destaca Chávez.
Chávez, que durant tres anys va perseguir el tràfic de spice a la unitat de la DEA a Nou Mèxic, adverteix de les perilloses mutacions químiques que ha patit la droga des que va aparèixer als EUA fa cinc o sis anys, quan els seus components eren similars al THC (el principi actiu de la marihuana). En aquest moment, sota les etiquetes d'"encens" o "popurri", la droga es venia en gasolineres o botigues on s'ofereixen pipes, trituradors, vaporitzadors i tot tipus de parafernàlia per fumar marihuana.
Quan la droga va ser considerada il·legal i la DEA va començar a perseguir-la, l'spice esva passar a vendre en els mateixos carrerons de l'heroïna o el vidre, i a amagar-se després dels taulells de les botigues que abans el venien aprofitant el buit legal i ara esperen "les paraules màgiques" per obrir la caixa. "No n'hi ha prou d'arribar a una botiga i dir vull un gram de spice. Hi ha un codi", va explicar Chávez, que ha incidit que el consum de la droga comença en joves de 14 o 16 anys però s'estén fins a ancians i, a més, no distingeix entre zones rurals o grans centres urbans, com Los Angeles o Nova York. Tot i que no existeix un perfil de consumidor, el mercat de spice -conegut al carrer com "K2", "foc de Yucatan", "Genie" o "Bombai Blue"- mira cap als joves, als quals mostra la droga d'una forma atractiva i inofensiva amb diferents sabors i cridaners paquets de colors, similars als dels dolços. "El problema és que, en ser una droga sintètica, una persona no pot saber com afectarà al seu cos. Un pot prendre'n, estar un temps drogat i, de cop i volta, patir efectes nefastos al cap d'uns minuts", va advertir l'agent de la DEA.
Fins a l'agost, els centres de control d'intoxicació i enverinament dels EUA han rebut més de 5.700 trucades d'urgència per demanar informació sobre com actuar davant d'una sobredosi de spice, una xifra superior a la de 2014, quan 3.682 persones van trucar a aquests centres, segons dades oficials. Amb substàncies químiques, acetona, sabors sintètics i fulles seques de damiana (una planta legal que creix a Amèrica Central, Mèxic i el Carib), els fabricants aconsegueixen produir grans quantitats d'aquesta droga sintètica en laboratoris clandestins. La seva fabricació barroera amb productes d'origen desconegut converteix aquesta droga en un còctel molotov, generador de paranoies, pensaments suïcides i un llast per a la salut amb efecte a llarg termini encara desconegut.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema