El xef Joan Roca ha animat restauradors i clients a sumar-se a la campanya Restaurants contra la Fam, de la qual aquest any és padrí i que per sisè any es posa en marxa amb uns 850 establiments a favor d'Acció contra la Fam, el 21% més que el 2015.

Els restaurants adherits han d'elegir de la seva carta dos plats solidaris, i cada vegada que se'n serveix un a un client l'establiment dóna entre 0,5 i 2 euros per a la campanya, una iniciativa que encara que sembla insignificant ja ha recaptat gairebé mig milió d'euros des que va arrencar, el 2010.

S'estima que l'u per cent dels més de 80.000 restaurants espanyols ja s'han adherit a aquesta campanya, que estarà activa fins al 15 de novembre i que l'any passat va recaptar uns 125.000 euros, uns 170 euros per establiment. Els restaurants que encara no s'hi han sumat podran fer-ho fins al 30 de setembre.

La campanya ha arrencat amb la preparació dels dos plats que se serviran com a solidaris al Roca Bar de l'Hotel Omm de Barcelona, una amanida verdal inspirada en les aromes del vi, amb notes de mango i espàrrecs, i un pollastre tandori. La directora de comunicació d'Acció contra la Fam, Carmen Gayo, ha explicat a Efe que l'objectiu de la campanya és que el 2020, coincidint amb el desè aniversari, s'arribi a 1.500 establiments. Joan Roca destaca que "és un honor ser útil des de la posició privilegiada que tenim ara els cuiners" i des del Celler de Can Roca "en aquest moment dolç que ens permet ser més útils per a moltes coses, per posar en valor la nostra cultura gastronòmica i també poder mostrar la nostra cara solidària, que hi és des de fa molt temps i abans que es digués responsabilitat social".

Roca va recordar que va néixer i va créixer en un barri d'exclusió social de Girona veient com la seva mare venia menús per la porta de davant i per la de darrere donava menjar a persones que no podien pagar-los, "i això era normal i lògic llavors, i ho segueix sent ara". Per al xef, "ara que en tenim l'oportunitat cal fer crides als nostres col·legues i a la societat en general, perquè el que va als restaurants és el client, i dir-li que cal crear consciència solidària d'aquesta banda del món en la qual tenim tantes oportunitats, cap als que són a l'altra". També va assegurar que sumar-se a aquesta iniciativa representa poc per als restaurants i molt per al global, que es pot canalitzar en tasques concretes i que, ja que "nosaltres som un petit restaurant que hem estat tocats per la vareta de l'èxit, volem que aquest èxit sigui també un èxit per a la solidaritat".

El president de la Federació Espanyola d'Hostaleria, José María Rubio, va recordar que quan el 2010 es va posar en marxa aquesta iniciativa l'hostaleria estava en el pitjor moment de la crisi que ha patit el sector a Espanya, i ja llavors es va veure que valia la pena i molts van dir que sí "perquè els hostalers som gent solidària i perquè els nostres clients ho són". Va remarcar que amb els 125.000 euros recaptats l'any passat es pot fer la compra mensual de 5.000 famílies al Sahel, o comprar un tractament mèdic i barretes nutricionals per a 2.100 nens amb desnutrició aguda.

Restaurants contra la Fam compta també amb el suport de reconeguts cuiners com María Marte (al capdavant del Club Allard, amb dues estrelles Michelin), padrina a la Comunitat de Madrid. A la Comunitat Valenciana hi col·labora Quique Dacosta (amb tres estrelles Michelin a Quique Dacosta Restaurant); a Andalusia, Julio Fernández (xef d'Abantal, amb una estrella Michelin); a la Rioja, Ignacio Echapresto (de la Venda Moncalvillo, amb una estrella Michelin); i a Aragó, Daniel Yranzo (de La Farándula).