Les barraques de l'Índia, els slum, són una oferta diferent de turisme que submergeix els estrangers en la realitat de la pobresa dels suburbis de les grans ciutats, pagant prèviament un mòdic preu que es destina a beneficiar la comunitat.

A les laberíntics carrerons de la Colònia Sanjay, una barriada de l'est de Nova Delhi on viuen prop de 45.000 persones, dos turistes britànics es no perden cap detall del que els envolta mentre escolten l'explicació del seu guia, Ravi Kumar.

De 18 anys i amb un anglès impecable, aquest estudiant de Comunicació viu a la Colònia Sanjay des de fa 15 anys i guia els turistes cap a l'interior del seu barri, un món cobert de teles als carrers del qual s'apilen muntanyes de sacs blancs amb material tèxtil rebutjat que desenes de dones classifiquen per colors i qualitats.

"Compren les teles a 10 rupies (15 cèntims de dòlar) el quilo i, després classificar-les per colors, les tornen a vendre a les fàbriques a 30 rupies (35 cèntims de dòlar) el quilo", explica el guia als atents turistes mentre observen una infinitat de trossos de roba de diferents colors i mides.

A mesura que la visita, que costa 700 rupies (uns 10 euros), s'endinsa en el suburbi que conformen 4.500 barraques de maons, els estrets carrers i l'aglomeració de gent a l'hora de dinar converteixen el turista en part d'aquest formiguer, en què a penes entra el sol per la proximitat dels edificis.

Per millorar la situació de la comunitat, Ravi compagina els seus estudis amb voluntariat a l'empresa de viatges Reality Tours & Travel, encarregada de fer visites per a estrangers en aquestes "faveles índies", tant a la capital com a Bombai, en què inverteixen el 80% dels ingressos que aconsegueixen.

Les visites a barriades índies s'han multiplicat des de l'estrena el 2009 de la pel·lícula Slumdog Millionaire, basada en la vida dins d'un dels slum més grans del món, Dharavi, a Bombai.

En grups de sis persones, Reality Tours & Travel fa 16 mesos que introdueix turistes a la Colònia Sanjay amb una doble intenció: donar els beneficis i educar sobre aquest tipus de suburbis per canviar la idea preconcebuda que molts tenen d'aquests llocs.