La directora de l'Associació Aprenem, de famílies que vetllen per la inclusió de persones amb trastorns de l'espectre autista, Lidia García, ha denunciat que Catalunya és l'única comunitat i dels pocs territoris d'Europa que continua aplicant la psicoanàlisi com a tractament per als nens i adolescents amb autisme.

Segons García, hi ha estudis que demostren que la teràpia de la psicoanàlisi "és obsoleta científicament" perquè parteix de la idea que l'autisme és degut a un conflicte intern emocional del nen; en canvi, la psicoeducació busca "donar instruments als nens perquè puguin millorar".

La directora d'Aprenem ha assegurat que els resultats de la intervenció psicoeducativa són sorprenents: "els nens avancen, aprenen, milloren, es comuniquen i són més feliços". Per això, García ha fet una crida a la Generalitat de Catalunya, que "no està aplicant el Pla d'Atenció a l'Autisme", perquè desplegui "equips multidisciplinaris de professionals que treballin conjuntament salut, educació i benestar social".

"Necessitem intervenció terapèutica especialitzada per part dels serveis de Salut, tenir al nostre abast els recursos necessaris en l'àmbit de l'ensenyament perquè hi hagi inclusió educativa i que Benestar Social doni suport i orientació a les famílies", ha reclamat.

Malgrat tenir una prevalença de l'1 % entre la població infantil, l'autisme continua sent un gran interrogant, ja que se'n desconeix en gran mesura les causes i repercussions.