La contaminació de l'aire frena la maduració cerebral dels escolars

En la investigació, la presència de contaminats més alta es va associar a un temps de reacció més lent

17.02.2016 | 00:00

La contaminació produïda pel trànsit de vehicles altera la connectivitat cerebral dels escolars perquè els nens són més vulnerables als efectes mediambientals a causa dels seus processos de desenvolupament actiu, segons un estudi de l'Hospital del Mar de Barcelona. La investigació, publicada a la revista NeuroImage, ha trobat que l'exposició a la contaminació de l'aire urbà interfereix directament en la maduració funcional del cervell.
L'objectiu de l'estudi liderat per Jesús Pujol, investigador de l'Hospital del Mar, i coordinat per Jordi Sunyer, va ser avaluar l'abast dels efectes potencials de la contaminació urbana en la maduració cerebral dels escolars.
Els investigadors van trobar que l'exposició a la contaminació de l'aire s'associa a canvis de naturalesa funcional del cervell, sense efecte evident en l'anatomia i l'estructura cerebral o els metabòlits de membrana.
"Concretament, hem vist que més concentració de contaminants està relacionada amb menys maduració funcional de les xarxes cerebrals, que és clau per a la integració de l'activitat intel·lectual", va explicar Pujol.
L'estudi ha constatat que l'efecte de la contaminació sobre el cervell és l'oposat a l'efecte de l'edat.
"Durant l'edat escolar, els grans sistemes cerebrals s'integren els uns amb els altres i s'estableixen les bases del que serà el cervell adult. A l'estudi hem vist que la contaminació urbana pot endarrerir aquest procés maduratiu cerebral", va concloure Sunyer.
Per provar si la contaminació mesurada s'associava amb el rendiment cognitiu, els investigadors van usar el rendiment dels nens en la memòria de treball, la velocitat de resposta motora i en l'atenció. "La presència de contaminació més alta va indicar un temps de reacció més lent", va indicar Jordi Sunyer.
L'estudi ha avaluat les emissions dels vehicles en l'entorn escolar. També ha explorat amb ressonància magnètica del cervell un subgrup dels nens participants en l'estudi per quantificar els volums regionals del cervell, la composició del teixit, la mielinització, el gruix cortical, l'arquitectura del tracte neuronal, els metabòlits de membrana, la connectivitat funcional a les principals xarxes neuronals i la dinàmica d'activació i desactivació durant una tasca sensorial.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit
Enllaços recomanats: Premis cinema