Els dinosaures ja estaven en declivi evolutiu desenes de milions d'anys abans de l'impacte del meteorit gegant que va provocar la seva extinció fa 66 milions d'anys, segons un nou estudi publicat a la revista Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

Fins ara, els paleontòlegs creien que els dinosaures estaven en ple apogeu just quan el meteorit els va escombrar de la faç de la Terra.

Científics de les universitats britàniques de Reading i Bristol, amb avançades anàlisis estadístiques i informació de fòssils, proven amb aquest nou estudi que els dinosaures estaven desapareixent a un ritme més gran que del que es reproduïen 50 milions d'anys abans de la caiguda del meteorit.

Tot i que aquesta tendència era compartida per totes les espècies, no totes anaven cap a la desaparició amb la mateixa intensitat. Els sauròpodes, de grans dimensions i coll llarg, estaven entre els de declivi més ràpid, mentre que altres com els teròpodes, entre aquests el Tyrannosaurus rex, experimentaven un declivi més gradual.

"No esperàvem aquest resultat. Encara que l'impacte de l'asteroide segueix sent la principal causa de la desaparició final dels dinosaures, ja no estaven en el seu millor moment", explica Manabu Sakamoto, el paleontòleg de la Universitat de Reading que va dirigir la investigació.

L'estudi suggereix que els dinosaures "havien començat a deixar de ser les espècies dominants a la Terra" desenes de milions d'anys abans de la seva extinció massiva. Això hauria deixat prou espai per a l'auge dels mamífers abans de l'impacte.