El nou túnel ferroviari de base de Sant Gotard, que és situat al sud de Suïssa, serà inaugurat avui i el moment que iniciï el seu servei batrà dos rècords simultàniament: el de més llarg i el de més profund del món.

El túnel té una longitud de 57,1 quilòmetres i una profunditat màxima per sota de la roca de 2.300 metres, una proesa tècnica que ha requerir 17 anys de treballs.

La màquina perforadora que es va utilitzar per fer el túnel és tan llarga com quatre camps de futbol junts, i pràcticament la totalitat dels 28,2 milions de tones de pedra excavada s'han pogut reutilitzar.

Una part va ser transformada en formigó per al mateix túnel i una altra va servir per a la realització d'altres obres a la mateixa regió.

Per al nou túnel s'han instal·lat 290 quilòmetres de via i 380.000 travesses, entre altres elements.

Les obres van ocupar 2.400 obrers repartits en tres torns durant les 24 hores del dia i set dies a la setmana, que van haver de suportar temperatures de fins a 50 graus centígrads sota terra.

En total, considerant les passadissos i galeries d'aireig i de seguretat, l'extensió de l'obra és de 152 quilòmetres.

El nou pas ferroviari permetrà la circulació diària de 325 trens, dels quals uns 260 podran ser de càrrega i 65 de passatgers.

Els primers podran arribar a una velocitat màxima de 160 quilòmetres per hora, mentre que els segons han de circular a una velocitat mitjana de 200 quilòmetres per hora, tot i que podran arribar a anar fins als 250 quilòmetres per hora.

La planificació ha inclòs la incorporació d'aquest túnel a la xarxa ferroviària europea de gran velocitat.

Aquesta nova via ferroviària, addicional als túnels ja existents de Sant Gotard (un de circulació viària i un altre de circulació ferroviària), començarà a funcionar a partir de demà en període de proves, que inclourà recorreguts de rodatge, el pas dels primers trens comercials i d'aquells previstos com a part de les festivitats per la seva inauguració.

Des d'octubre del 2015 ja s'han efectuat 300 recorreguts de prova.

L'inici de l'explotació comercial plena és previst per a l'11 de desembre.

Com a comparació, el túnel de Sant Gotard de circulació viària, que uneix des del 1980 les localitats suïsses de Göschenen i Airolo a través dels Alps, té una longitud de 15 quilòmetres i és utilitzat cada any per cinc milions de cotxes i 900.000 camions.

El nou conducte discorre per sota del l'antic túnel ferroviari, que té una llargada de 17 quilòmetres i està operatiu des del 1882.