EL PRIMER VIATGE INAUGURAL es va portar a terme ahir amb diversos actes.Moment en què el primer tren va passar pel nou túnel, que està preparat per a mercaderies i passatgersEl túnel ha perforat una gran zona dels Alps suïssos L'acte inaugural va aixecar una gran expectació pel seu moment històric. Representants religiosos de diferents confessions van beneir les instal·lacions del túnel. Performance a l'interior de la instal·lació. Renzi, Johann Schneider-Amman, Merkel i Hollande van fer el viatge inaugural en un dels combois

El nou túnel ferroviari de base de Sant Gotard, situat al sud de Suïssa, batrà dos rècords simultàniament: el de més llarg i el de més profund del món.

El túnel té una longitud de 57,1 quilòmetres i una profunditat màxima per sota de la roca de 2.300 metres, una proesa tècnica que ha necessitat 17 anys de treballs.

La màquina perforadora que s'ha utilitzat per fer el túnel és tan llarga com quatre camps de futbol junts, i pràcticament la totalitat dels 28,2 milions de tones de pedra excavada s'han pogut reutilitzar. Una part ha estat transformada en formigó per al mateix túnel i una altra ha servit per a la realització d'altres obres a la mateixa regió. Per al nou túnel s'han instal·lat 290 quilòmetres de via i 380.000 travesses, entre altres elements.

Les obres han donat feina a 2.400 obrers, repartits en tres torns durant les 24 hores del dia i set dies per setmana, els quals han hagut de suportar temperatures de fins a 50 graus centígrads sota terra.

En total, considerant els passadissos i galeries de ventilació i de seguretat, l'extensió de l'obra és de 152 quilòmetres.

El nou passatge ferroviari permetrà la circulació diària de 325 trens, dels quals uns 260 podran ser de càrrega i 65 de passatgers.

Els primers podran aconseguir una velocitat màxima de 160 quilòmetres per hora, mentre que els segons circularan a una velocitat mitjana de 200 quilòmetres per hora, encara que podran arribar als 250 quilòmetres per hora.

La planificació ha inclòs la incorporació d'aquest túnel a la xarxa ferroviària europea de gran velocitat.

Aquesta nova via ferroviària addicional als existents túnels de Sant Gotard (un de circulació vial i un altre de circulació ferroviària) començarà a funcionar avui en període de prova, que inclourà recorreguts de rodatge, el pas dels primers trens comercials i d'aquells previstos com a part de les festivitats per la seva inauguració.

Des de l'octubre del 2015 ja s'han efectuat 300 recorreguts de prova. L'inici de l'explotació comercial plena és previst per a l'11 de desembre proper.

Com a comparació, el túnel de Sant Gotard de circulació vial, que uneix des del 1980 les localitats suïsses de Göschenen i Airolo a través dels Alps, té una longitud de 15 quilòmetres i és utilitzat cada any per cinc milions de cotxes i 900.000 camions.

Quant a l'antic túnel ferroviari, que té 17 quilòmetres i està operatiu des del 1882, el nou conducte discorre per sota d'ell.

El túnel de base de Sant Gotard va ser ideat per primera vegada l'any 1947 per l'enginyer i planificador de transports suís Carl Eduard Gruner, i la seva realització ha costat més de 12.000 milions de francs suïssos o prop d'11.000 milions d'euros.