"Cecilia té una lliçó per ensenyar-nos a tots: el teu desastre pot ser un miracle", afirma Andrew Flack (1952, Nova Jersey), director i llibretista de l'òpera que versa sobre la mediàtica restauració de l'eccehomo del santuari de Borja (Saragossa) a mans de l'octogenària Cecilia Giménez.

"Quan vaig veure la història als diaris vaig veure una cara seriosa, aquella dona estava trista, terroritzada per haver fet una errada en una pintura que tant adorava", explica Flack, amb motiu de l'estrena mundial de la seva òpera traduïda a l'espanyol, que tindrà lloc a Borja, avui.

Tot just conèixer el 2012 des de Denver la notícia d'aquesta restauració, Flack es va posar en contacte amb el compositor Paul Fowler, i van començar a treballar en el projecte de creació de l'òpera còmica Behold the man (Heus aquí l'home). Explica que de seguida va identificar els ingredients d'una gran història: un petit poble enmig d'Espanya i el poder d'Internet, que va caure en aquest poblet i va crear la història. "És simplement fantàstic", afegeix.

"Com més treballàvem, més ens anàvem acostant al mirall de la veritat", narra el llibretista, per al qual, més que una història basada en fets reals, és una història que es va convertir en realitat.

Dins d'aquest procés creatiu, Flack va viatjar en dues ocasions a Borja, on va conèixer Cecilia, a la qual descriu com "una senyora adorable, amb molt d'estil, d'una elegància simple però típica de la reialesa".

"Quan vaig conèixer Cecilia per primera vegada fa tres anys i li vaig preguntar què pensava de l'afer i em va dir que era un miracle", en el sentit que havia servit per donar a conèixer mundialment la seva localitat i convertir-la en un pol d'atracció turística, rememora el nord-americà.

"Déu estima les persones humils, els indefensos, els ingenus, els pobres", proclama el director.

A la primera escena de l'òpera, narra Flack, Cecilia està a l'església amb la seva germana Beatriz a la qual explica un somni en el que Déu li ha dit que restauri el fresc de l'eccehomo. I ho fa.

Un total de nou personatges representaran la mediàtica història amb nou cançons en espa-nyol que abasten uns quaranta-cinc minuts d'aquest treball, enfront de les dues hores que durarà l'òpera completa, que s'estrenarà l'any que ve a l'agost també a Borja, i que coincidirà amb el cinquè aniversari de la restauració.

A l'obra, les figures de l'alcalde, el capellà, el fill o els néts de Cecilia "no estan basats en la realitat, excepte el personatge de Cecilia". També apareix el fantasma del pintor original del fresc.

L'òpera combina música de compositors com Johann Sebastian Bach i Tomás Luis de Victoria, així com del gènere musical de la sarsuela o de la tradicional jota.