La NASA descobreix el cúmul de galàxies més llunyà fins ara

Mitjançant l'estudi de la nova troballa els experts podran aprendre molt sobre la formació de l'univers

31.08.2016 | 07:38
La NASA descobreix el cúmul de galàxies més llunyà fins ara

L'observatori de raigs X Chandra de la NASA, al costat d'altres telescopis, han observat el cúmul de galàxies més llunyà capturat fins al moment.

El cúmul de galàxies, que poden haver estat capturades immediatament després del seu naixement, es diu CL J1001 + 0220 (CL J1001) i es troba a 11,1 milions d'anys llum de la Terra.

"Aquest cúmul de galàxies no només és notable per la seva distància, sinó que també per una etapa de creixement impressionant a diferència de qualsevol dels que hem vist mai", ha afirmat el director de l'estudi, Wang Tao, de la Comissió d'Energia Atòmica (CEA).

El nucli de CL J1001 conté onze galàxies massives, nou de les quals estan experimentant un 'baby boom' d'estrelles. En concret, s'estan formant estrelles en el nucli del cúmul a una velocitat que és equivalent a més de 3.000 sols formats per any, un notable alt valor per a un cúmul de galàxies.

L'emissió de raigs X difusa detectada per l'observatori XMM-Newton de l'ESA Chandr ve d'una gran quantitat de gas calent, una de les característiques definitòries d'un cúmul de galàxies.

"Sembla que hem capturat aquest cúmul de galàxies en una etapa crítica, de la mateixa manera que s'ha desplaçat d'un conjunt dispers de les galàxies en un cúmul de galàxies joves, però completament format", ha afirmat el coautor David Elbaz de CEA.

Anteriorment, només aquestes col·leccions soltes de les galàxies, conegudes com protoclusters, s'havien vist a distàncies majors al CL J1001.

Els resultats suggereixen que les galàxies el·líptiques en els cúmuls de galàxies com CL J1001 poden formar les seves estrelles durant esclats curts i més violents que les galàxies el·líptiques que són grups externs. A més, aquest descobriment suggereix que gran part de la formació d'estrelles en aquestes galàxies succeeix després que les galàxies caiguin al clúster i no abans.

En la comparació dels seus resultats amb simulacions per ordinador de la formació de clústers realitzats per altres científics, l'equip d'astrònoms va trobar que CL J1001 té una quantitat inesperadament alta de massa en estrelles en comparació amb la massa total del cúmul.

"Creiem que anem a aprendre molt sobre la formació de clústers i galàxies mitjançant l'estudi d'aquest objecte --ha declarat el coautor Alexis Finoguenov de la Universitat d'Hèlsinki en Finlandia-- i estarem buscant difícil per a altres exemples".

Gent