Les obres a l’estació d’autobusos de Manresa han d’arribar el mes vinent -si no hi torna a haver cap més endarreriment- a la part de les andanes. Això implicarà fer una sèrie de canvis en el funcionament habitual de l’estació manresana durant, com a mínim, dos mesos. El trasllat provisional de les andanes mentre es facin obres en les actuals suposarà eliminar el carril d’aparcament a la vorera més propera als Ferrocarrils de la Generalitat. També, que tots els autobusos hagin de sortir per la carretera de Santpedor i entrar pel carrer de l’Alcalde Montardit, i canviar de lloc una parada de la línia 8 Perimetral-Estacions del bus urbà. En comptes d’aturar-se a l’estació, ho farà al carrer de Sant Antoni Maria Claret, davant del Gimbe, on s’habilitarà una parada de bus i on, per tant, també es perdran places d’aparcament.

La raó que tots els autobusos hagin de sortir per la carretera de Santpedor és que, mentre es portin a terme les obres a les andanes, no podran fer-ho per les dues sortides des de l’estació al carrer de Sant Antoni Maria Claret i al túnel de la Indústria. D’altra banda, els autobusos (i els taxis) únicament podran accedir a l’estació pel carrer de l’Alcalde Montardit, ja que el carril que ara utilitzen per entrar-hi per la carretera de Santpedor també serà de sortida (vegeu el gràfic adjunt). Per la carretera de Santpedor, per tant, només hi entraran els cotxes que vulguin anar a l’aparcament de pagament o que vulguin provar sort per aparcar sense pagar al lateral de l’esquerra accedint a l’estació. Els conductors que pertanyin a aquest segon grup han de saber que, tal com han informat des de l’Ajuntament, la Policia Local farà controls per evitar l’estacionament indegut a la cruïlla entre la carretera de Santpedor i el carrer de sortida de l’estació.

La repavimentació de l’espai que afecta la fase II, on hi ha les andanes on paren ara les línies interurbanes, és previst que duri dos mesos, és a dir, que entre el març i l’abril del 2009 hauria d’estar acabada. Aquesta fase de les obres és, sens dubte, la que tindrà més afectació entre els usuaris i la població en general. Mentre duri, se situaran dues andanes provisionals per als autobusos. La primera, just al costat de l’estació dels Ferrocarrils. La que obligarà a eliminar les places d’aparcament que hi ha ara. I, l’altra, al carril més proper a les andanes de l’estació d’autobusos. Poder tenir aquesta darrera, però, segons han fet notar des de l’Ajuntament, està condicionat a unes obres en el paviment al carril on anirà.

Les andanes provisionals, segons ha explicat Carles Martínez, director d’explotació de Castellà a Manresa (empresa que té la concessió de l’estació i de l’aparcament de pagament durant 50 anys), es numeraran amb pilones. Els autobusos aparcaran l’un darrere de l’altre. Martínez celebrava ahir que l’Ajuntament els hagi cedit la part més propera als FGC perquè la vorera és prou ampla perquè els usuaris del bus hi puguin pujar amb totes les garanties de seguretat. D’altra banda, pensant en la bona maniobrabilitat dels autobusos quan accedeixin a l’estació des de la carretera de Vic i l’Alcalde Montardit, s’eliminarà un tros de voral que hi ha ara.

Un altre canvi que comportaran les obres té a veure amb la línia Perimetral-Estacions del bus urbà. En comptes d’entrar a l’estació, el bus continuarà avall per la carretera de Santpedor, entrarà al carrer de Sant Antoni Maria Claret, pararà davant del Gimbe i continuarà pel carrer del Pare Clotet fins a la carretera de Vic, com ara. L’Ajuntament senyalitzarà adequadament aquestes modificacions en el recorregut.

Per al mes vinent hi ha prevista una entrevista entre l’empresa responsable de les obres, responsables de l’estació d’autobusos i l’Ajuntament per acabar de concretar tots aquests temes. Una de dues: o en parlaran quan ja hagin començat les obres, o bé ja veuen a venir que la fase II no podrà començar el gener, com s’ha dit.