Apropar el barri del Xup a la resta de manresans trencant els esterotips i prejudicis que hi ha sobre aquest sector de Manresa, i que els alumnes de sisè de l'escola Pare Ignasi Puig del Xup descobrissin quins són els orígens del barri i com ha evolucionat fins avui. Amb aquests dos objectius va néixer, a principi d'aquest curs 2008-2009, el projecte Mosaics, una iniciativa de dinamització centrada en l'escola Pare Ignasi Puig, que ha estat impulsada per l'Ajuntament de Manresa i ha rebut el suport tècnic i econòmic de la Diputació de Barcelona i de l'empresa Teleduca.

El projecte ha estat elaborat pels 32 alumnes de sisè de primària de l'escola Pare Ignasi Puig, els quals, entre altres coses i sempre amb l'ajut dels mestres, han entrevistat veïns de diverses edats; han recollit fotografies de diferents èpoques del barri i han representat obres de teatre ambientades en la dècada dels 60, els 70, els 80 i els 90, que expliquen com es vivia en cada etapa al Xup. El resultat final, una producció audiovisual que recull tota la feina feta, veurà la llum passat l'estiu.

Els alumnes han contactat, durant tot el curs, amb el Casal Cívic del barri i han recollit les vivències de quatre dones amb perfils molt diferents que aprenen català en aquesta entitat. El treball també ha tingut la col·laboració de pares, mares i mestres del barri. A banda del treball de camp, els nens i nenes de sisè també han hagut de postproduir el treball audiovisual, muntant allò que havien gravat, posant-hi veu i música.

El regidor de Cultura de Manresa, Ignasi Perramon, ha destacat del projecte "la feina d'equip feta en un barri molt divers i que està canviant d'una manera molt forta. És bo que la gent conegui la història, i més a través de les vivències de les persones del barri; aquest treball també és bo, perquè representa un reforç a la identitat". Per la seva banda, la regidora d'Educació, Sònia Díaz, va posar en valor el fet que "els nois i noies hagin estat elaborant un treball fora l'escola, i tot el projecte s'hagi dut a terme en xarxa".

El projecte també ha disposat de la col·laboració del servei del LIC de la Generalitat.