INGRID FONT | MANRESA
Dolors Collell, nascuda a Manlleu, és des del gener la directora dels nous Serveis Territorials d'Educació de la Catalunya Central. Així, aquest mes de setembre encara per primera vegada el curs escolar des de la primera línia amb molts reptes.
Com es presenta el nou curs escolar a Manresa?
El curs s'hi presenta amb normalitat. El desplegament de la nova Llei d'educació permetrà desenvolupar l'autonomia dels centres educatius de Catalunya, un dels eixos fonamentals de la política educativa del departament d'Educació. L'objectiu és augmentar la qualitat global del centre, adoptant mesures singulars. A la Catalunya central teníem 18 centres amb un projecte d'autonomia de centre i per al curs vinent se n'hi afegeixen 14 més, entre els quals l'IES Castellet, l'IES Guillem Catà i l'IES Llobregat. A més, l'IES Lluís de Peguera i la SES Bages Sud de Castellbell i el Vilar inicien el pla de desplegament dels llibres de text digitals i alguns comencen a treballar compartint llibres de text i continguts digitals.
S'han cobert totes les places de professorat o encara falten nomenaments per fer?
Fins ara han sortit totes les vacants i substitucions que quedaven, i avui, 14 de setembre, sortiran les que encara no s'han cobert, més les mitges jornades i els terços de jornada.
Quins reforços s'han ofert a les escoles des d'Educació?
En les dotacions de plantilla dels centres hi figura una quota per atendre la diversitat d'alumnat. A part d'això, els centres disposen d'altres recursos, com les aules d'acollida i els vetlladors.
Enguany s'introdueix com a principal novetat del curs escolar els ordinadors portàtils. Quin paper hi tenen les noves tecnologies?
Els centres adherits al projecte tindran cablejades i connectades via Wi-Fi les aules, els alumnes disposaran d'un ordinador portàtil propi i impartiran les matèries utilitzant continguts digitals. Les noves tecnologies han de tenir més pes en el sistema educatiu, i aquest és el camí emprès.
A Catalunya els pares han de pagar la meitat del cost de l'ordinador portàtil. Quina n'és la raó?
Educació finança el 50% del cost dels ordinadors portàtils. El departament d'Educació i el Govern de Catalunya creuen que hi ha d'haver una coresponsabilització de les famílies amb el material que utilitzen els seus fills. Allò que és gratuït sovint no es valora. De tota manera, es donen facilitats per pagar-ho, les famílies amb rendes baixes rebran una beca per costejar l'ordinador i la inversió és molt inferior a la que suposen els llibres de text en tota l'etapa obligatòria.
Amb l'amenaça de la grip AH1N1 s'havia plantejat retardar l'inici de les escoles però, finalment, s'ha pensat que no era necessari. Què n'opina?
En aquest cas, l'única opinió que compta és la del departament de Salut; hi confio plenament, com també confio en la resposta assenyada dels centres i les famílies davant les recomanacions que han elaborat conjuntament el departament de Salut i el d'Educació.
Quins reptes tenen des del servei d'educació territorial per a aquest curs 2009-2010?
Els reptes són, sobretot, trobar l'encaix de les cinc comarques per tirar endavant un projecte comú, basat en l'enriquiment mutu a partir de tot allò positiu que cada comarca pot aportar al territori, convertir la Catalunya central en un motor dinàmic, de canvi, amb l'objectiu de millorar la qualitat del nostre sistema educatiu, treballar per la coresponsabilitat en l'atenció a l'alumnat amb necessitats educatives per afavorir més cohesió social. I en un context de crisi global, optimitzar recursos i mirar el futur amb optimisme, que és el que hem de transmetre a les noves generacions.