El tren-tramvia del Bages ha de ser útil als treballadors. Sota aquesta premissa CCOO va fer públic, ahir a Manresa, un estudi que pretén millorar la proposta feta per la Generalitat per a la implantació d'aquesta nova modalitat de transport.

Josep Fuentes, secretari d'Acció Sindical i Socioeconòmica; Lluís-Vidal Sixto, secretari general al Bages-Berguedà; i Jaume Vernet, responsable de Mobilitat a Catalunya, van qualificar d'"interessant" la proposta de la Generalitat i van demanar "compromisos i calendaris concrets que estableixin uns terminis d'execució el màxim de breus". Una de les propostes que van posar sobre la taula va ser la creació de baixadors laborals, una nova modalitat de parada ferroviària basada en la construcció d'instal·lacions senzilles distribuïdes en les proximitats de polígons industrials i centres de treball, i adaptades als horaris d'entrada i sortida dels torns. S'ubicarien al polígon industrial dels Dolors de Manresa, als polígons de Santa Anna de Santpedor i al polígon de l'Illa Sud de Sallent. Aquests baixadors haurien d'anar acompanyats d'una millora dels accessos per tal de crear nous recorreguts a peu dels treballadors i que haurien d'estar ben urbanitzats i il·luminats. També seria necessari crear aparcaments dissuasius a Sallent i a Súria. A Sallent podria servir per deixar-hi el vehicle i que persones provinents de la comarca del Berguedà i de poblacions com Balsareny i Navàs poguessin arribar a Manresa amb tren. L'aparcament de Súria faria la mateixa funció per als procedents de Cardona i del Solsonès. A Manresa se situarien al Congost i als Dolors.

El sindicat també proposa la creació de títols per a l'ús del transport públic especialment pensats per als treballadors i estudiants, que tinguin una durada d'un any o d'un curs sencer. Un altre aspecte que esmenta l'estudi és la necessitat de millorar la connexió amb xarxa ferroviària entre Manresa i Barcelona per evitar que els temps de recorregut d'una hora i mitja interfereixin negativament en el funcionament global d'un sistema global ferroviari que ha de ser eficaç perquè tingui sentit i sigui utilitzat.

El consorci va tard

CCOO va avisar ahir que és "necessari i urgent" la creació i posada en funcionament del consorci o autoritat del transport públic del Bages, que alhora podria ser un pas endavant per a la creació posterior del de la Catalunya central. Aquest organisme hauria de servir per recollir reflexions i propostes, coordinar, gestionar i millorar els transports públics. També ha de ser un organisme de participació i implicació de les administracions i els agents econòmics i socials. El ???? es va signar el conveni per crear un consorci del transport públic del Bages que fos l'embrió de l'Autoritat Territorial de la Mobilitat de la Catalunya Central.