Definitivament, Manresa i Barcelona no quedaran unides pel tren transversal. El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va aprovar definitivament el pla director urbanístic d'aquest eix ferroviari. I és que, a diferència del que deia l'estudi inicial, tal com la Generalitat ja va avançar el desembre de l'any 2008, moment en què es va presentar el pla director provisional, el futur ramal ferriovari d'alta velocitat no unirà la capital del Bages amb l'àrea metropolitana.

La raó que va posar llavors la Generalitat per justificar la modificació del traçat és que la capital del Bages podia millorar la seva connexió amb Barcelona mitjançant l'actual línia de Renfe. Així, el tren ràpid enllaçarà Manresa amb Vic i Igualada. Segons el nou document, la xarxa ferriovària d'alta velocitat arribarà a la capital del Bages mitjançant un traçat majoritàriament de túnel. Es preveu que coincideixi amb l'actual estació de Renfe, on funcionaria com a intercanviador amb l'estació dels FGC mitjançant el tren-tramvia.

Igualada guanya una estació

Una de les ciutats que surten més beneficiades del pla director urbanístic de l'eix transversal ferroviari és Igualada. I és que, segons el document que va aprovar ahir el Govern, la capital de l'Anoia tindrà una nova estació de viatgers que es connectà amb FGC mitjançant un perllongament d'aquesta línia. Malgrat això, no serà l'única. I és que el pla director urbanístic preveu la creació d'un total de vuit noves estacions de passatgers i diverses terminals de càrrega.

El document que va aprovar ahir el Govern permetrà fer les reserves de sòl necessàries per a la futura línia de tren. A més a més, defineix i millora els traçats i estacions inicialment proposats. Amb 254 quilòmetres i deu estacions de viatgers, el nou eix creuarà 57 municipis i donarà servei a nou comarques. El nou eix serà d'amplada internacional i dissenyat per a trens de viatgers que arribaran fins a 250 km/h, i de mercaderies fins a 120 km/h. Es preveu que el 52,5% de la futura línia sigui en túnel i el 9% en viaducte. La inversió pressupostària del projecte preveu que l'execució total pot rondar els 6.500 milions d'euros.

El traçat del tren ràpid

Respecte del document presentat l'any 2008, s'ha augmentat en bona mesura el grau de concreció i s'han incorporat certes modificacions de traçat, així com noves propostes centrades en la connexió amb l'aeroport de Lleida-Alguaire, l'eliminació del by-pass per la ciutat de Lleida, un nou traçat entre Vic i Girona, i diversos ajustos en les rasants i en àmbits municipals per adequar-se millor al planejament urbanístic.

Prenent com a punt d'inici l'aeroport de Lleida, el recorregut abastarà les comarques del Segrià, l'Urgell, el Pla d'Urgell i la Segarra, on tindrà cinc estacions per a viatgers. Així doncs, enllaçarà ara amb la línia ferroviària convencional de Lleida-Saragossa i aprofitarà el tram de via existent fins a arribar a l'estació de Lleida-Pirineus, que funcionarà com a intercanviador amb la línia regional i el TAV.

El nou eix continuarà amb un tram de nova construcció a l'alçada de Mollerussa fins a arribar a Cervera. Una vegada allà, discorrerà en túnel fins a l'Anoia,i arribarà pel nord a Igualada. De l'Anoia sortiran dues línies, una que arribarà a Martorell i l'altra que anirà fins a Manresa, en un traçat majoritàriament de túnel. Aquesta s'encaminarà cap al traçat de l'eix transversal viari C-25 fins a arribar a Vic. Continuarà pel sud de la C-25 i arribarà a la plana de l'Onyar i a Santa Coloma de Farners, on es preveu crear una nova estació, al nord del nucli. Des d'aquí es dirigirà a Vilobí d'Onyar, on connectarà amb la línia del tren d'alta velocitat que porta cap a la ciutat de Girona, la futura connexió amb el seu aeroport i la frontera francesa.