ALBA IGLESIAS | MANRESA
Tampoc no serà aquest febrer. Les obres que s'estan efectuant a la plaça de la Reforma de Manresa no s'acabaran el proper mes, tot i que l'Ajuntament s'havia marcat aquest termini com a data límit. Aquest incompliment de termini se suma als que ja s'han anat donant des que va començar l'obra, l'agost del 2005. En total, l'actuació ja acumula sis incompliments de dates previstes d'acabament, i quan per fi conclogui haurà superat els tres anys de retard, ja que la data fixada en inici per posar el punt final a la intervenció era el febrer del 2007. De moment, l'Ajuntament no ha donat cap nou termini.
Des que es van desencallar els treballs, el mes de juny passat i després de sis mesos d'inactivitat, la fesomia de l'espai ha canviat substancialment i, a vista d'ocell, ja s'endevina l'estètica que tindrà. Ahir desenes d'operaris, camions i grues treballaven repartits en els diferents fronts que té oberts l'obra.
Malgrat que a peu de carrer els canvis són poc perceptibles, des d'un sisè pis, l'esbós que ofereix la plaça suggereix quin aspecte tindrà un cop inaugurada. Per una banda, es poden veure enllestides les noves calçades del vial paral·lel a les edificacions de la plaça, amb la vorera i la transició entre aquesta i l'espai del porxo. A més, s'ha plantat l'arbrat d'aquest tram de carrer (unes alzines) i ara manca col·locar el paviment d'acabat d'aquestes calçades que, segons ha explicat la regidora d'Urbanisme, Àngels Mas, s'executarà més endavant. Mentrestant, el flux constant de vianants que surten o es dirigeixen a l'estació de la Renfe ha de transitar uns metres per una vorada improvisada protegida per unes tanques d'obres. Davant de l'estació de rodalies, també s'endevina l'escalinata que portarà al centre de la plaça. D'altra banda, s'han enllestit els murs de contenció de la part alta de la Seu i s'han omplert les plataformes de terra formalitzant l'espai on es preveu la parada de l'ascensor.
Una altra part que s'ha enllestit és la connexió de la futura plaça amb el camí dels Corrals. Tot i això, i des que es van produir despreniments de roques i sorra des del parc de la Seu sobre el sender (que havia estat obert pocs mesos abans), aquest camí no és transitable. L'obertura del camí quedarà supeditada a l'acabament de les obres, segons ha explicat Mas.
L'escalinata monumental que té el punt de sortida al costat del bar Caracas, al carrer de les Piques, i que ha de portar a la Seu està en plena execució. A vista d'ocell es pot observar com ja s'ha construït la plataforma on és previst instal·lar-hi el parc infantil. La regidora d'Urbanisme ha explicat que, en aquests moments, s'està treballant a l'entorn del carrer de les Piques i del carrer d'Alfons XII amb l'execució dels serveis per passar a la formació de l'esplanada i els encintats amb la finalitat de poder plantar l'arbrat d'aquest sector.
Tirar endavant les obres a la Reforma està sent tota una odissea. El procés es va iniciar el 20 d'octubre del 2003, quan el ple municipal va aprovar l'adjudicació de la construcció del pàrquing de la Reforma a l'empresa Estacionamientos y Servicios SA (EYSSA), una filial del grup Fomento de Construcciones y Contratas (FCC).
Des d'aquell 2003 fins a dia d'avui, l'obra ha topat amb una llarga llista d'entrebancs, errors i despropòsits. El primer va ser el contracte de concessió que va fer l'Ajuntament a EYSSA, sense tenir el projecte definitiu, només basant-se en un avantprojecte, que estipulava el cost de la intervenció en 9 milions d'euros. Després, n'hi ha hagut molts més. Els més rellevants: l'enfrontament entre Ajuntament i EYSSA pels incompliments de termini i pel sobrecost de l'obra; i la creació d'una comissió informativa, a petició dels grups d'oposició CiU, CUP i PP, per detallar de forma exhaustiva aquests retards i l'encariment de la intervenció pressupostada.
Una obra de 13,8 milions
El cost inicial de l'actuació, fixat en l'oferta d'EYSSA l'any 2003, va ser de 9 milions d'euros, però el cost total acordat de l'actuació, finalment és de 12,5 milions d'euros (a data 2003), la qual cosa suposa que s'ha produït un increment de 3,5 milions d'euros amb IVA i de 3 milions d'euros sense IVA.
Segons la regidora Àngels Mas, la diferència, a efectes d'equilibri de la concessió, és de 3 milions d'euros. Tot i això, si es té en compte l'increment de l'IPC durant aquests sis anys, el cost total acordat de l'actuació (a data 2009) és de 13,8 milions d'euros. Segons ha detallat Mas, "s'ha de parlar de cost "acordat", perquè segons EYSSA l'actuació és en realitat molt més cara". Però, per a l'Ajuntament, aquesta diferència entre el cost acordat i el real és conseqüència, segons la regidora, "del retard i la mala organització de l'obra". Contràriament als arguments de la regidora d'Urbanisme, EYSSA atribuïa, en un informe al qual va tenir accés aquest diari, el desfasament entre el cost inicial i el final i els retards al "planteig" que va fer de la intervenció l'Ajuntament i als "sobrevinguts" derivats de l'actuació.
La concessió d'EYSSA inclou que la filial de Fomento, a canvi de construir el pàrquing i la plaça, té dret a explotar l'aparcament durant 50 anys; es fa càrrec durant 15 anys de les places de zona blava de la ciutat; també té adjudicat el servei de retirada de vehicles de la grua municipal. El sobrecost de 3,5 milions d'euros serà eixugat, en part, amb les noves condicions de l'explotació de la concessió perquè diners que hauria de rebre l'Ajuntament per l'aparcament i la zona blava vagin a tapar el forat.