Les obres per construir la C-37 al seu pas per Manresa estan a punt de començar. Per tal que aquesta actuació, els treballs previs de la qual van arrencar la setmana passada, es faci amb el màxim respecte a l'entorn natural que trepitjarà, en el ple de dilluns tots els partits polítics van votar a favor de la petició feta per l'entitat ecologista Meandre demanant la creació d'una comissió de seguiment que vetlli per la seva correcta execució.

Jaume Torras, president de Meandre, entitat que ha vetllat des del primer dia perquè la nova carretera, que unirà Vilanova i la Geltrú amb Manresa, tingui el mínim impacte a l'entorn de la riera de Rajadell i del Suanya, va obrir aquesta part del ple demanant la "complicitat" de tots els grups polítics i mostrant la seva preocupació per "les obres". Justament ahir, el servei de premsa de la Generalitat va confirmar a Regió7 que els treballs previs a la construcció de la infraestructura van començar la setmana passada a la zona dels plans del Suanya i al costat de la línia del ferrocarril fent tasques de desbrossament.

Torras va manifestar la seva por que la situació de crisi actual faci que l'empresa responsable de les obres "tendeixi a la rebaixa a l'hora de restaurar els danys col·laterals en aquest entorn en una obra de tanta complexitat", i va demanar, per tant, fer-ne "un seguiment amb l'objectiu que segueixin escrupulosament les recomanacions de l'estudi d'impacte ambiental". La seva petició va ser que "l'Ajuntament formi part de la comissió de seguiment de l'obra i que les entitats interessades hi puguin accedir" i que "el govern local nomeni una persona responsable del seguiment". 1.009 persones han signat a favor de la seva moció.

Albert Pericas (PxC) va definir d'"imprescindible" el seguiment de l'obra. Per part de la CUP, Adam Majó va obrir el seu torn criticant un projecte que el que pretén "és desviar el transport de mercaderies per carretera del litoral cap a la Catalunya central". Sent, però, "inevitable", va sol·licitar que "es faci amb la màxima cura possible", i va apostar per una moció "necessària" per evitar que la Generalitat i l'empresa constructora es relaxin amb l'excusa de la crisi a l'hora "de garantir un resultat final el mínom d'agressiu amb el medi ambient".

El cap del grup municipal del PP, Xavier Javaloyes, va defensar la C-37 perquè "sempre hem cregut que és una infraestructura necessària i vital per al desenvolupament del corredor que uneix Vilanova amb Manresa". Malgrat això, va remarcar que "és imprescindible" preservar l'anella verda de Manresa. Va contradir la desconfiança en l'empresa executora manifestada per Torras i Majó. "Hem de pensar en la seva presumpció d'honorabilitat", i també en la de "la Generalitat".

El regidor Xavier Rubio (ICV-EUiA) va recordar el procés de gestació de la C-37, iniciat el 2006, i la seva defensa pel traçat oest per "preservar, no només l'espai natural, sinó també l'agrari i la sostenibilitat ambiental de la nostra ciutat". Rubio va definir com a "històric aquest ple en què els 21 regidors presents, i també la Mar [Canet] i la Imma [Torra], si hi poguessin ser, [les dues regidores estaven absents] aprovem per unanimitat la vostra moció".

En nom d'ERC, Alba Alsina va donar dos motius per argumentar el seu sí a la moció. "L'obligació que tenim com a Ajuntament de vetllar per la correcta execució d'aquestes obres", insistint que "és tan important la definició del traçat" com la seva "execució correcta". I el fet que "la participació de les entitats i l'Ajuntament en la comissió mixta de seguiment" sumin per aportar-hi "el coneixement del territori on vivim, l'estima i la proximitat". Com Majó i Rubio, va agrair la feina feta per Meandre i les entitats i persones que "treballen per l'anella verda".

Al·legacions incloses

Àngels Mas (PSC) va esmentar, com Rubio, "el debat punyent i molt difícil" que va portar al projecte definitiu de l'eix diagonal. Ara que és hora de passar a l'acció, "l'interès per aconseguir una correcta implantació d'aquesta infraestructura ha de ser compartit per tots". Un interès que, al seu entendre, comparteix la direcció general de Carreteres "des del moment que al projecte constructiu s'han inclòs les al·legacions fetes des de l'Ajuntament i Meandre a l'avantprojecte". Amb tot, va recalcar, "cal seguir treballant" i és per això que "el que es proposa a la moció no tan sols és una conveniència sinó una necessitat".

Alexis Serra (CiU) va defensar la implicació de l'Ajuntament en l'execució de l'obra per "compatibilitzar una infraestructura que és necessària per al desevolupament econòmic de la comarca amb el respecte per l'entorn".