Les obres de la nova carretera del Suanya han començat i un dels dubtes que hi havia és com seran els elements constructius que es sobreposaran al paisatge d'aquest vial que unirà l'eix diagonal amb el transversal. Un d'ells és el viaducte que passarà per damunt la riera de Rajadell que, amb una longitud de 740 metres, tindrà l'estructura metàl·lica, cosa que ha permès reduir-ne el nombre de pilars de 14 a 12, de manera que a la part central, entre pilar i pilar hi haurà una distància de 100 metres. Aquest canvis responen a les al·legacions fetes a l'estudi informatiu que, ara, el projecte constructiu ha concretat.

La regidora d'Urbanisme de Manresa, Àngels Mas, ha destacat que "la direcció general de Carreteres ha estat sensible a les preocupacions per aconseguir la millor integració de la infraestructura al territori en funció del traçat acordat". Per part seva, Jaume Torras, president de l'entitat ecologista Meandre, és del parer que el problema continua sent el traçat i "els danys col·laterals que causarà". Com a exemple, posa justament els moviments que caldrà fer per a la construcció del gran viaducte que ha de travessar la riera de Rajadell, que requerirà utilitzar grues de grans dimensions de les quals, esmenta, tan sols n'hi ha dues a tot el país; maquinària que s'haurà d'ubicar al pla de Maria. Al seu entendre, "de ben segur que el camí del Suanya al Gorg Blau quedarà molt afectat". Mas en fa una lectura més positiva. Per a ella, cal recalcar que en el disseny del viaducte "s'ha procurat preveure'l amb les mínimes piles possibles i amb un vano central de 100 metres, la qual cosa no sòl ser massa habitual per la complexitat que comporta", alhora que fer-ne l'estructura metàl·lica "atorga a l'element una gran lleugeresa". Aquesta construcció sortirà dels Plans del Suanya i va a parar a la cota més alta del pla de Maria, al terme municipal de Manresa. L'objectiu a l'hora de decidir-ne el disseny ha estat evitar l'afectació a la riera de Rajadell -allunyant les piles de la llera- i a la plana propera.

Al·legacions posteriors

Pel que fa a les al·legacions fetes posteriorment a la del viaducte, ja sobre l'avantprojecte constructiu, Mas ha remarcat que "les que vam fer des de l'Ajuntament -que en alguns casos coincidien amb les de Meandre- s'han tingut majoritàriament en compte". Explica que, "pel que fa a l'impacte sobre el territori, es centraven en dos temes: mantenir el traçat del camí ral i el bosc a l'entorn de la via del ferrocarril, la qual cosa ha comportat la prolongació del pont inicialment previst per salvar el desnivell del ferrocarril, així com la nova configuració de l'element constructiu que recull el talús contigu", i la "reconfiguració del túnel de la Morera. En aquest cas, s'ha previst el desplaçament del camí inicialment previst per la vora del fals túnel amb la finalitat de fixar una millor integració del traçat". Respecte a la primera mesura, Torras apunta que allargar el pont (uns 7 metres, segons informació de la Generalitat) permetrà "preservar la via romana", l'existència de la qual està pendent dels resultats de les prospeccions arqueològiques. De totes maneres, el president de Meandre considera que el problema continua sent el traçat, que "té molta complexitat i causarà molts danys col·laterals". D'aquí, fa notar, la necessitat que l'Ajuntament i les entitats que ho desitgin puguin seguir de prop les obres per tal d'assegurar la seva correcta execució, una demanda feta per l'entitat al darrer ple que tots els grups polítics sense excepció van aprovar.