El fatídic punt quilomètric 27 de la C-55 (a l'extrem sud de la ronda de Manresa) tindrà millores de seguretat com a mesura d'urgència per evitar que hi hagi nous accidents mortals en aquest punt. El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha explicat a aquest diari que es construirà una mitjana de formigó a la part més propera al pont sobre el Cardener, a la zona del barri de Sant Pau, que doni conti- nuïtat a la que ja hi ha una mica més amunt, al sector de quatre carrils. Amb aquesta mesura es vol aconseguir una reducció de la velocitat i les topades frontals entre vehicles, que sovint tenen resultats fatals.

La mitjana de formigó que separarà els dos carrils, un en cada sentit de circulació, s'ampliarà en gairebé 400 m, però no podrà arribar al pont perquè el seu dimensionament no permet donar cabuda a la tanca. La tanca quedarà oberta en un punt per a situacions d'emergència. També es preveu reasfaltar, millorar la senyalització, limitar la velocitat a 80 km/h (exceptuant els trams de dos carrils per a cada sentit, que es mantindrà a 100 km/h), instal·lar un radar que advertirà els conductors de l'excés de velocitat (que no té la finalitat de sancionar, sinó d'informar) i entre els quilòmetres 26,5 i 27,4 s'eliminarà el carril dret en sentit descendent per millorar la seguretat de l'accés cap al nus de Sant Pau.

La solució que ara es pren és per poder actuar de manera immediata en un punt que havia fet moure la ciutadania en una acció capitalitzada per la plataforma No + punts negres km 27, impulsada per les famílies de dues de les víctimes mortals d'aquest punt fatídic, Montanyà-Vila i Guitart-Comellas. El conseller Nadal considera que aquesta és la resposta immediata que el govern pot donar, sense descartar-ne altres que tinguin un caràcter definitiu i que en aquest cas passen per refer completament la variant de Manresa. Aquesta última intervenció, però, no es podia assumir els mesos vinents. A partir de dimarts i fins a la segona setmana d'octubre és previst reforçar la senyalització vertical del límit de velocitat, l'horitzontal i reforçar alguns trams d'avançament. De manera provisional, també es redefinirà la bifurcació actual a l'accés a Sant Pau venint de Bufalvent i, si la implantació és efectiva, es farà definitiva a mitjan octubre, quan es perllongarà la mitjana de formigó. Entre mitjan novembre i principi de desembre es col·locaran un ràdar de velocitat informatius. També n'hi haurà un altre a Monistrol de Montserrat. El pressupost és d'aproximadament 300.000 euros, i també inclou altres mesures a la carretera fins a Abrera, com ara l'accés a l'aeri de Montserrat.

A mig termini, el departament té plantejat desdoblar la ronda de Manresa entre Bufalvent i Viladordis i fer un tercer carril entre els quilòmetres 9,3 i 11,4 (a la zona de la carretera de Collbató i el túnel de Santa Margarida). Aquesta obra permetrà millorar els avançaments en sentit descendent. Ara s'ha iniciat el procés per fer els projectes constructius.

El conseller Nadal ha explicat que tot i que el Km 27 de la C-55 no es pot considerar tècnicament un punt negre de la xarxa viària catalana, s'hi actuarà "per reduir la sinistralitat" i per "donar resposta a una sensibilitat ciutadana" de la qual ha estat testimoni directe en cartejar-se amb els promotors de la plataforma No + punts negres km 27. Nadal assegura que la voluntat del seu govern és que "la xarxa de carreteres acabi complint condicions òptimes de seguretat". I ha definit la intervenció com "una actuació dissuasiva i de millora", que "començarem amb allò que és possible" (la primera intervenció) "i acabarem amb allò que és òptim" (el desdoblament de la variant).

Han fet falta més de 28.000 firmes perquè el govern actuï finalment per reduir la sinistralitat a la variant de Manresa. La plataforma No + punts negres km 27, constituïda per reivindicar millores en el punt negre de la carretera C-55, al pas per la ronda est de Manresa, ha rebut amb alegria la notícia i assegura que "la construcció d'una mitjana és el que demanàvem. Estem molt satisfets".

Neus Comellas, impulsora de la plataforma juntament amb la seva família, Comellas-Guitart, i la Montanyà-Vila, ha fet notar que des que van començar a recollir signatures el mes de maig passat en diversos punts de la Catalunya central i en altres indrets de la geografia catalana, "no hem defallit i no hem parat de fer pressió. Sense estridències però amb constància". Segons Comellas, "els membres de la plataforma pensem que hem fet tot allò que havíem de fer" i ha destacat que "estem molt satisfets del fet que la lluita hagi servit". Ara, però, esperen que "no s'anul·li el desdoblament, ja que és un segon pas que s'ha de fer per evitar més morts". En menys d'un any, al final de la baixada de Sant Pau, a l'entorn del punt quilomètric 27, hi ha hagut 4 accidents mortals i, des del 2000, una dotzena de persones hi han perdut la vida.

Malgrat la satisfacció per les millores a la carretera, la plataforma demana entregar les firmes que han aconseguit a la Generalitat. Comellas ha explicat que "la cloenda d'aquest procés és poder-nos entrevistar amb un representant de la Generalitat i que el Parlament vegi quina ha estat la mobilització ciutadana. Reclamem que ens contestin i que ens ho expliquin en primera persona".

El dia 27 d'agost No + punts negres km 27 va enviar l'última carta adreçada al departament de Política Territorial i Obres Públiques reivindicant la concreció de les millores, ja que en una primera carta el director general de Coordinació Interdepartamental, Josep Martí, els va respondre sense mostrar cap solució a la sinistralitat existent al quilòmetre 27. De la segona carta, "no hem rebut resposta, però el fet que anunciïn millores als mitjans de comunicació ja és una resposta parcial", ha expressat Comellas, familiar de la darrera víctima mortal, un jove de només 25 anys que va perdre la vida el 18 d'abril passat.