Josep Gallardo té 43 anys i és de Manresa. Fa dos anys que treballa com a coordinador a l'escola La Sèquia, gestionant les subvencions i organitzant les activitats extraescolars, entre altres feines. Treballava de muntador de pedra artificial a la construcció quan la crisi va tocar el sector de mort. Després de dos anys a l'atur formant-se en el lleure, va entrar a treballar a La Sèquia. És casat i és pare d'una nena de 9 anys. Aquest mes ha substituït Calvet Armengol com a president de la Federació d'Associacions de Mares i Pares d'Alumnes de Manresa (FAMPA).

Quan comença la seva vinculació amb el món de les AMPA?

Fa 6 anys, quan la meva filla va començar P3 al col·legi La Font. Abans, als anys 80, ja sempre havia estat ficat en el món de l'associacionisme. Al principi, no sabia ben bé què era l'AMPA i, com que m'agraden els esports, vaig entrar a la comissió d'esports fent un projecte bastant maco a La Font. A partir d'aquí, l'any a sobre, la presidenta va plegar per motius personals i, com que ningú no la volia rellevar, em vaig animar i vaig estar tres anys de president a l'AMPA. Fa dos anys ho vaig deixar perquè era incompatible amb la feina que tinc. No puc pensar en dos projectes per a dues escoles diferents. Hi continuo com a vicepresident fent coses puntuals.

I va entrar a la FAMPA.

L'anterior president, Calvet Armengol, era tan pesat que vaig acabar anant a una reunió. Em va agradar la gent que hi havia, vam començar a fer coses i ja fa tres o quatre anys que hi sóc.

Un dels primers temes que ha trobat és la setmana blanca. Què en pensa, com a pare i president de la FAMPA?

Com a pare, si no tens vacances o no et pots posar d'acord amb l'empresa, el teu fill l'has de deixar amb algú, i si no té avis és un gran problema. S'ha de mirar el que t'ofereixen i has de pagar. Com a president de la FAMPA, quan en vam començar a parlar el primer que vam dir és: i ara què hem de fer? Perquè, primer, hi ha els pressupostos i, després, saber com anirà...

Per on passa la proposta conjunta de la FAMPA a Manresa?

Tenim una reunió el dia 10 de novembre amb les AMPA per parlar-ne. Normalment, som entre 8 i 10; sempre hi ha algú que falla perquè no tothom té una estructura per estar formada com a AMPA i moltes pengen d'un fil. Aquest dia decidirem entre les que han demanat la subvenció si arribem a un acord en el projecte que tenim. Estem lligant fils amb les empreses de monitoratge, d'autobusos, el consell esportiu... i de cara al dia 10 esperem tenir el preu i que les AMPA decideixin. Jo penso que si no ens unim i cadascú va a la seva anem malament.

Aquesta seria una de les seves prioritats com a president?

Sí. La festa esportiva que vam començar fa dos anys, si tothom fes la seva a la seva escola no seria el que és: un èxit d'implicació de tothom. Sortien voluntaris de sota de les pedres. Si tots tenim un objectiu i ho fem entre tots, tot va millor. No fa gaire em van trucar de l'Ajuntament de Montcada perquè els vaig demanar informació d'un projecte que tenen fet. És com el nostre, però no només ofereixen la setmana blanca. Ho ofereixen tot: des del casal d'estiu fins al de Nadal... Tot l'any. I s'han posat d'acord en un projecte on tothom ha incorporat les seves necessitats.

Algun altre objectiu?

Tenir més de força a Manresa i estar més representats.

A l'Ajuntament, es refereix?

No, amb l'Ajuntament tenim bona relació. Em refereixo a l'administració. Sí que hi ha la Federació d'Associacions de Mares i Pares de Catalunya (FAPAC), però nosaltres ens en distanciem bastant perquè no entrem en el seu joc, que és una mica més polític. El que volem són solucions i eines.

Parlem de la situació de les escoles a Manresa. Se n'han fet de noves, però la majoria funcionen durant anys en cargoleres...

L'escola Ítaca, ara mateix, té uns alumnes a la part feta i uns altres a les cargoleres. Penso que això no hauria de passar. Que quan estigui l'escola hi vagi tothom. O fem les escoles amb uns terminis i convenis signats i pactats o no pot ser, com en el cas de l'Ítaca, haver de començar una setmana més tard i amb uns aquí i els altres allà.

El curs vinent hi haurà nova zonificació escolar a Manresa.

N'estic al corrent, però desconec les propostes. Penso que si visc a 400 metres de l'escola no tinc per què anar-me'n a una altra punta. És molt complicat.

I què pensa de la proposta que els pares facin la inscripció en una finestreta única?

Home, si tenen el personal adient per fer-ho... Precisament el bo de les escoles obertes és que el pare visualitza on anirà el seu fill: el pati, la cuina...

Un altre tema són les escoles gueto... S'ha fet prou per evitar-les?

Tots en tenim la culpa. Tots. Si s'haguessin diversificat els alumnes quan va començar el boomde la immigració, no n'estaríem parlant. Si jo faig la inscripció a la Renaixença i hi ha posat un límit i m'envies a un altre lloc...

Què demanaria al proper conseller d'Educació?

Una mica més de seny. Que posi en una balança les característiques del nostre país i comprengui que nosaltres no som un país com Finlàndia i Noruega. Que parli amb els sindicats de mestres, els consells escolars, les FAMPA, les AMPA per tenir informació real per prendre les decisions. I menys burocràcia per cobrar les subvencions. No saps la quantitat de papers que has d'omplir tant per justificar, com per demanar, com perquè t'arribi. Arribarà un moment que anirem tan lents per rebre les beques de menjador (diners que mentrestant hi ha de posar l'AMPA) que les escoles deixaran d'oferir-ne.

La feina de les AMPA és la gran desconeguda?

Ha arribat un moment que s'han convertit en una empresa. Hi ha un tresorer, un president, has de demanar subvencions, fer projectes, pagar empreses de manteniment, de monitoratge. Arribes allà per donar un cop de mà perquè hi ha la teva filla i acabes veient que allò és una empresa. A més a més, tal com està muntada l'estructura d'educació, si fa falta alguna cosa a l'escola és feina de l'AMPA, i això molta gent no ho sap. Quan demanes una quota es pensen que és per a les festes, però hi ha moltes coses més: si fan falta ordinadors, pissarres... Tot això ho fan les AMPA. Penso que sense les AMPA les escoles es moririen perquè no tindrien recursos.