Recuperant la frase que apareixia en un adhesiu registrat el 1969 per l'impressor manresà Manel Cucurella Traveria, l'Ajuntament de Manresa ha escollit el lema "Manresa, cor de Catalunya" per a la campanya de promoció de la ciutat. La frase remetia als eixos de comunicació que connectaven aleshores Manresa amb la resta de Catalunya i a la seva posició geogràfica. Ara, l'Ajuntament recupera la idea per "visualitzar una imatge positiva que faci augmenta l´autoestima dels manresans per la seva ciutat" tot reivindicant la seva centralitat.

La marca ha estat presentada avui, coincidint amb la celebració aquest cap de setmana de La Marató de TV3, que en l´edició d´enguany està dedicada a les malalties del cor. La presentació ha anat a càrrec de l´alcalde de Manresa, Valentí Junyent; la regidora de Promoció Econòmica Comerç i Turisme, Sílvia Gratacós; i els representants de l´Estudi de Comunicació E2S de Cardona, Núria i Dani Sala. L´acte ha comptat també amb la presència molt emotiva del manresà Manel Cucurella, autor de la primera marca "Manresa cor de Catalunya" l´any 1969.

L´alcalde de Manresa ha recordat que fa dos anys vam presentar la campanya "Manresa al centre de tot "que tenia per objectiu reforçar la centralitat geogràfica de la ciutat. Un cop reforçada aquesta idea de centralitat, hem considerat que calia apostar per una imatge de ciutat que se sent viva, que ofereix una bona qualitat de vida als seus ciutadans, que batega, que es mou, una ciutat amb ànima que té valors humans, com la solidaritat o l´estimació per les persones".

Per la seva part, Sílvia Gratacós ha explicat que "Manresa, cor de Catalunya" ha estat la marca de la ciutat de Manresa que més ha perdurat al llarg del temps en l´imaginari col·lect iu i que molts manresans i molts catalans, amb el pas dels anys, han acabat fent seu". La regidora de Promoció Econòmica ha afegit que "el disseny i la conceptualització de la nova marca de Manresa s´ha marcat per destacar quatre elements bàsics de Manresa com són la centralitat, la qualitat de vida, el dinamisme i l´emoció".

Al seu torn, Dani Sala ha explicat el disseny i la significació de la nova marca que inclou els conceptes de centralitat, de motor econòmic, d´emoció, de qualitat de vida i de dinamisme. Núria Sala ha afegit que "la marca vol ser amigable, simpàtica i empàtica. Es pretén que sigui una marca que tingui vida, que sigui dinàmica i s´hi adapti a múltiples aplicacions".

Amb motiu d´aquesta presentació, s´ha preparat per dissabte i diumenge una visita guiada so lidària que amb el nom de "Manresa, cor de Catalunya" recorrerà els llocs més emblemàtics de la ciutat. El cost d´inscripció serà de 7 euros i els diners recaptats es destinaran íntegrament a la Marató de TV3.

L´acció de la nova marca de ciutat s´emmarca dins del programa de govern "Una ciutat atractiva", que ja vam presentar el 2012, i que té com a objectiu potenciar Manresa com a capital comercial, afavorir la projecció exterior de la ciutat, i al mateix temps incrementar l´atractiu turístic - i ara també com a ciutat per viure-hi- de Manresa.

En el cas concret de la Marca Manresa es plantejava la creació d'una marca de Manresa que identifiqui la ciutat com a capital de la Catalunya Central i destaqui els seus principals atractius. El govern municipal va fer un primer pas en aquesta direcció a mb el "Manresa al centre de tot", presentat a l´ExpoBages el maig de 2012 i que ha estat vigent fins ara.

L´antecendent històric

El desembre de 1969, l´impressor manresà Manuel Cucurella Traveria va registrar un adhesiu amb la inscripció ''Manresa, cor de Catalunya" amb 1 'escut de Manresa al centre i la senyera a cada punta, amb la Mare de Déu de Montserrat i uns sardanistes de fons, i va cedir els drets a l´Ajuntament de Manresa.

En el seu origen, la idea remetia a la gran quantitat d´eixos de comunicació que connectaven Manresa amb la resta de Catalunya i a la seva posició geogràfica al centre del país. Un centre neuràlgic en el qual bategava fortament la indústria, per la qual cosa va concloure: batec igual a cor, doncs Manresa, cor de Catalunya.

L´Ajuntament va fer seu l´eslògan i es van imprimir 2.500 adhesius que es van vendre per 100 pessetes. Més enllà d´aquest fet que es pot considerar anecdòtic i malgrat la seva difusió limitada, ''Manresa, cor de Catalunya" ha estat la marca de la ciutat de Manresa que més ha perdurat al llarg del temps en l´imaginari col·lectiu i que molts manresans i molts catalans, amb el pas dels anys, han acabat fent seu.

Els objectius de la nova marca

La nova imatge té com a objectiu millorar l´opinió que els manresans tenen de la seva ciutat i, alhora, atraure turisme, inversions i nous habitants a la ciutat. Així, la nova marca proposada "Manresa, cor de Catalunya" hauria de donar continuïtat a l´actual marca vigent "Manresa al centre de tot", com una evolució lògica en el camí que Manresa ha de recórrer per aconseguir més notorietat, millorar l´autoestima dels manresans i reforçar la seva projecció exterior.

El disseny de la marca

La nova imatge de la marca de Manresa que ha idea l´Estudi de Comunicació E2S, de Cardona, s'ha dissenyat amb l´objectiu d´aconseguir crear una marca que formalment inclogui de forma explícita els conceptes de centralitat i d´emoció, que ja anuncia el nou lema de ciutat, i que remeti també implícitament a la idea dels altres dos conceptes que es consideren fonamentals: qualitat de vida i dinamisme.

La marca està pensada perquè sigui dinàmica i adaptativa, ja que els seus creadors consideren que és important que la marca no sempre es vegi aplicada de la mateixa, tot i que ha de mantenir la seva identitat.

A més a més, té la voluntat de ser una marca amigable, simpàtica. Per això, la marca que s'ha creat admet la personificació del cor quan això sigui necessari per generar múltiples aplicacions i tenir la capacitat de sorprendre.

La nova imatge aposta també per la simplicitat, amb una icona simple i que sigui molt fàcilment reconeixible, i per un disseny que neix amb el propòsit de ser perdurable en el temps.