Els treballs de prospecció arqueològica previs a la construcció d'una passera de vianants a tocar del Pont Vell, al costat de la carretera C -1411b, han posat al descobert una part del tercer arc del pont, que havia quedat soterrada per la capa d'asfalt de la carretera, tal i com ja va avançar Regió7.

L'actuació endegada per l’Ajuntament de Manresa i la Diputació de Barcelona s'emmarca dins de les obres de construcció d'un itinerari de vianants entre el Pont Vell i l'accés a l’estació de Rodalies - Renfe per millorar la connexió del sector de la Cova i la Via de Sant Ignasi amb la Guia. Es tracta d'una intervenció que ha de permetre posar en valor i millorar l'ús d'aquest element patrimonial de primer ordre que distingeix la ciutat de Manresa.

La intervenció arqueològica que dirigeix la Diputació de Barcelona ha permès veure una part del tercer arc de l'extrem sud del pont que, des de finals del segle XIX fins ara, estava cobert per la calçada de la carretera C-1411B.

Aquest arc devia quedar cobert ent re la construcció de la via del tren, entorn al 1860, i la construcció de la carretera d'Esparraguera a Igualada en aquest tram, a l'entorn de 1880. Per tant, no va resultar afectat ni per la destrucció de part del Pont Vell en la retirada de les tropes republicanes el 24 de gener de 1939 ni per la reconstrucció que se'n va fer entre 1960 i 1962.

La primera actuació per a poder muntar la passera volada ha consistit a excavar una rasa per fer la sabata de fonamentació-ancoratge i per això s'ha obert una part de la calçada de la carretera, que al final de l'obra es tornarà a restituir, i les restes del pont quedaran tapades de nou per a la seva conservació.

Millora de la connexió amb el Camí Ignasià

L’actuació suposa una millora de la connectivitat de la ciutat amb el Camí Ignasià i forma part de les actuacio ns que tenen per objectiu millorar els itineraris i infraestructures de la ciutat de cara al projecte Manresa 2022, una data en la qual es commemoraran els 500 a nys de l'estada de Sant Ignasi de Loiola a Manresa.

El Pont Vell sobre el riu Cardener, a Manresa, és una obra medieval catalogada com a Bé Cultural d'Interès Nacional (BCIN), s'utilitza per connectar el centre de la ciutat amb el barri de la Guia i l'estació de Renfe. El pont enllaça amb la carretera, en una tram encaixonat entre el mur del marge esquerre i l'ampit del marge dret del riu. En aquest projecte s'ha tingut present la necessitat de mantenir els valors paisatgístics de l'entorn del pont.

La intervenció global per construir la passera de vianants al Pont Vell té un pressupost de 291.291,78 euros (IVA inclòs) i un termini previst de 4 mesos, i inclou també els treballs de millora de l’itinerari de vianants e n el vial d’accés al barri de la Guia i els treballs de millora a l’entorn de la Creu de la Guia.