"En el 80% dels trajectes, la línia 8 de la xarxa urbana d'autobusos de Manresa no compleix l'horari. Impossible". Ho explica Mariano Baquero, conductor del bus que fa aquesta línia i un dels tres delegats d'empresa de CCOO que han posat de manifest aquest problema.

El dia 1 de desembre va entrar en funcionament les modificacions de Manresa Bus. La L8 va deixar de donar servei a Cal Gravat i a la Balconada i es va crear una nova parada davant de l'Hospital Sant Joan de Déu. "Amb aquesta modificació es van anul.lar cinc parades. Es tardava uns cinc minuts a recórrer aquest tram. Abans teníem una hora i dotze minuts per fer tot el recorregut. Ara, amb els canvis, ens han retallat el temps i l'hem de fer en una hora. Amb l'actual recorregut, ens obliguen anar de Sant Joan de Déu a la Renfe en 25 minuts. Abans en disposàvem gairebé de 40. Hem d'anar molt ràpids", assegura. Tot i que insisteix que no se supera el límit de velocitat, de vegades sí que condueixen ràpidament i es creen situacions "de cert perill".

La L8 és una de les que tenen més passatgers. Molts usuaris la utilitzen per desplaçar-se fins a l'estació de la Renfe. Els horaris estan pensats perquè el bus arribi a l'estació cinc minuts abans que marxi el tren, però la majoria de vegades arriba tard i els usuaris han d'esperar el proper. "Perden uns minuts que per a ells són importants i s'enfaden. Nosaltres recollim moltes de les queixes dels usuaris d'aquesta línia des que es va aplicar la modificació, fa quatre mesos", diu Damián Navarro. Vuit conductors fan la línia i, asseguren, tenen molt estrès acumulat.

Han fet una proposta per modificar l'horari. Consideren que es necessita una hora i set minuts per poder fer tot el recorregut oferint un bon servei. També demanen abaixar la freqüència de pas un minut. "La direcció de l'empresa [Sagalés] ens dóna la raó. El problema és amb la gerència i l'Ajuntament", afirma per la seva banda José Manuel Castro, l'altre delegat de CCOO.

"De moment, no s'ha produït cap accident greu, però estem al límit i volem que hi hagi modificacions a la L8 per evitar cap incidència", expliquen. Per intentar complir els horaris, obren i tanquen les portes ràpidament i surten de les parades de forma brusca. "A vegades fins i tot hi ha hagut algunes rascades amb cotxes. Els usuaris es queixen perquè no tenen temps de sortir i entrar del vehicle", afirmen.

Els horaris, de fet, es compleixen només a les hores del dia que no hi ha trànsit. "La major part de la jornada no arribem a l'hora", diuen. Fins i tot es va fer la ruta amb tècnics del consistori manresà, però l'Ajuntament no va moure fitxa. "Mentre fèiem l'itinerari, anàvem proposant modificacions que es podien fer al llarg del recorregut amb la finalitat de poder complir els horaris. Ells, però, responien dient que no es podien aplicar noves mesures perquè tenien un cost per a les arques municipals. A més, justifiquen la freqüència dient que els conductors de bus no podem estar més de cinc minuts parats", indica Baquero.