Els alumnes de 5è de primària de l’Escola Espill, La Salle i Joviat han instal·lat aquest dimarts cinc parades al Mercat de la Font dels Capellans per a la comercialització de productes dissenyats i elaborats per ells mateixos. Amb aquesta acció culmina la darrera fase del projecte educatiu “cultura emprenedora a l’escola”, que han treballat durant el curs.

La venda de productes d’aquest matí al Mercat de la Font ha comptat amb la visita del regidor d’Ensenyament i Universitats de l’Ajuntament de Manresa, Antoni Llobet; de la regidora de Promoció Econòmica, Comerç i Turisme; Silvia Gratacós; i del Cap de Secció de Programes Educatius de la Diputació de Barcelona, Josep Nieto.

Antoni Llobet ha manifestat la seva satisfacció per la continuïtat d’aquesta iniciativa pedagògica “que permet a l’alumnat aprendre les habilitats de l’em prenedoria amb la creació dels seus propis projectes a través d’una cooperativa, interactuar de forma real amb els compradors i, alhora, treballar una sèrie de valors molts importants com són l’esperit democràtic a l’hora de prendre decisions i l’esperit altruista a l’hora de destinar els guanys de forma solidària”. El regidor ha destacat també “la feina realitzada amb el professorat durant tot el curs escolar que ha permès a l’alumnat treballar moltes competències que li seran necessàries al llarg de la vida com són les comunicatives, les matemàtiques i les d’implicació social”.

Fomentar els valors de l’emprenedoria

El projecte és una iniciativa impulsada conjuntament per la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Manresa per difondre els valors, coneixements i habilitats de l'emprenedoria entre l'alumnat de cicle superior de l'educació primària. “Cultura emprenedora a l’escola” es va iniciar a Manresa el curs 2012-2013 amb la participació de l’escola Espill. L’any passat s’hi va afegir l’escola la Salle i, aquest any ha tingut continuïtat aquest curs amb un centre més, l’Escola Joviat.

Els continguts s’articulen a partir d’un treball real: la creació, organització, gestió i tancament d’una cooperativa de fabricació de productes, que comporta la sol·licitud d’un microcrèdit, la venda dels productes elaborats en una fora o mercat local i, finalment, l'aportació del 10% dels possibles beneficis a projectes socials.

Durant aquest curs, les tres escoles han creat 5 cooperatives escolars amb els següents noms: Creant amb Somriures, Cosama, 25 boys, K-lic o i Pim Pam, les quals, de forma conjunta, han comptat amb la participació d’un total de 125 alumnes.

Esperit empresarial i gestió participativa

“Cultura emprenedora a l’escola” és una aposta per un model cooperatiu de base perquè aporta un model de gestió democràtica i participativa i reforça un vessant de responsabilitat social. Amb aquest projecte s’intenta també donar resposta a l’actual exigència de millorar els resultats educatius, de reforçar els vincles amb el sistema productiu i d’adquirir un conjunt de capacitats, habilitat i valors per a capacitar les persones en l’impuls dels seus projectes professionals i vitals.

La iniciativa promou la utilització d’una metodologia basada en l’aprenentatge significatiu, l’aprenentatge cooperatiu i el treball per projectes. I, com a tre ball pràctic, facilita l’adquisició de les competències bàsiques del currículum escolar següents: autonomia i iniciativa personal, aprendre a aprendre, competència social i ciutadana, competència lingüística, competència matemàtica, tractament de la informació i competència digital, competència cultural i artística, i competència en el coneixement i la interacció amb el món físic.