Centre d´Interpretació Espai Manresa 1522. És el nom del nou espai dedicat a sant Ignasi de Loiola, centrat en la Manresa que va trobar quan hi va arribar, l´any 1522. Ocuparà el local que fins ara compartien El Galliner, Imagina´t i Cicle Club Manresa al teatre Conservatori, amb accés pel carrer de Mestre Blanc. El nou centre té un pressupost que supera els 288.000 euros, provinents del Pla de Foment del Turisme del Departament d´Empresa i Ocupació de la Generalitat. Inclou la part d´obra i la part de museïtzació. Estarà acabat a final d´any.

Un dels principals objectius del nou centre d´interpretació és portar gent al rovell de l´ou de Manresa, tenint en compte que, actualment, «els tres llocs ignasians principals són la Cova, la Seu i el Museu Comarcal i capella del Rapte, que és on hi havia l´antic hospital de Santa Llúcia», explica Jordi Rodó, director de la museïtzació. «Tres llocs que estan a fora de les muralles. Per tant, remarca, «ens interessava trobar un espai al centre de la ciutat per fer-hi venir els pelegrins, els turistes i els visitants». Aquest lloc és Sant Domènec.

Un espai estratègic

Rodó comenta que, «a partir del Pla Director Manresa 2022 [que pretén deixar a punt la ciutat de cara a la celebració, el 2022, dels 500 anys de l´arribada de sant Ignasi] va sorgir la possibilitat de fer quelcom al teatre Conservatori [on abans hi havia el convent dels Predicadors i l´església de Sant Pere Màrtir, que Ignasi va conèixer] que permetés portar-hi la gent fent-la travessar tot el Barri Antic i els altres llocs ignasians, i arribar fins a l´eixample de la ciutat, que és el lloc comercial: Born, Passeig... Per tant, Sant Domènec és estratègic». I ho és des del punt de vista turístic però també ignasià, perquè «és un dels punts principals on Ignasi, durant la seva estada a Manresa, va viure la majoria de vivències que després el van transformar».

En aquest espai que ocupaven l´antic convent i església de Sant Pere Màrtir, que al Pla Director Manresa 2022 bateja com a conjunt de Sant Domènec, «vam veure que hi coincidien dues coses. La primera és que als contraforts de l´espai que fins ara ocupaven El Galliner i les altres entitats hi ha les restes del claustre neoclàssic del convent; per tant, a nivell patrimonial, és l´únic lloc on podíem fer anar la gent. La segona és que aquest indret és el més important per a Ignasi, fins i tot segons els jesuïtes. A Sant Domènec va estar a punt de suïcidar-se i hi va viure els moments més baixos; hi va tenir un dels seus confessors principals, i va ser un dels indrets on va fer el canvi» que el va convertir en un líder espiritual.

L´únic inconvenient de tot plegat és que, materialment, del convent i de l´església no en queda res. O quasi. Hi ha les restes del claustre neoclàssic, que no l´original, del convent. Tenint això en compte, el projecte passa per recuperar-lo per fer-hi el centre d´interpretació amb què s´explicarà la Manresa que es va trobar sant Ignasi.

Fes clic a la imatge per veure-la en gran

Recuperar les arcades

El primer pas serà restaurar l´espai procurant recuperar al màxim tota la pedra per deixar-la a la vista. Joan Calmet, regidor de Cultura i Turisme, apunta que «suposarà retirar els pladurs que hi ha a les parets de banda i banda i el fals sostre, i recuperar el màxim d´arcades», tenint en compte que ara només n´hi ha un parell a la vista que l´associació cultural El Galliner va destapar. L´espai on hi ha aquestes dues arcades a la vista, que és on tenia el despatx l´entitat, s´aprofitarà per col·locar-hi una de les peces que s´exposaran perquè queda just al vèrtex del claustre, semienvoltat d´arcades.

Al fons del museu

Feta la part d´obra, el següent pas consistirà a vestir l´espai de contingut explicant, per una banda, la ruta per la Manresa ignasiana i, per l´altra, la ciutat del 1522. Es farà mitjançant diversos suports, que s´han encarregat a empreses diferents. Rodó fa notar que «hi ha fusteria, metal·listeria, serigrafia, producció gràfica, audiovisual, hi ha una maqueta...». Entre els elements que inclourà el centre (vegeu el gràfic adjunt) destaquen peces recuperades de l´antic claustre el convent dels Predicadors (s. XIV), com àbacs i capitells, i de l´església de Sant Pere Màrtir (s. XIV). En aquest cas, un medalló que hi havia a la façana i una pintura de sant Ignasi que va generar un litigi entre dominics i jesuïtes per apropiar-se la figura del pelegrí. També, de l´església del Carme (s. XIV), amb pilars, capitells i claus de volta, entre d´altres. El convent va ser destruït per fer-hi el Conservatori i l´església de Sant Pere Màrtir i la del Carme, durant la guerra civil.

Entre totes les peces que s´exposaran, que estaven guardades al fons del Museu Comarcal i que Rodó destaca que poca gent ha vist, en seran una quinzena. Al centre d´interpretació també s´hi mostrarà un inventari de l´any 1523 de tots els objectes litúrgics del convent dels Predicadors i un document de la seva consagració. També hi destacarà una maqueta realitzada per a l´ocasió de com devia ser la ciutat el 1522.