El 2009, la Unitat de Joc Patològic i altres Addiccions no Tòxiques de la Divisió de Salut Mental d'Althaia va començar a tractar de manera específica els casos de menors amb addició als jocs de rol. Aquell any, el 10% del total dels casos atesos en aquesta unitat van ser per aquesta causa. El 2014 van fer el salt al 27,7%. En el cas de l'addicció a les xarxes socials, l'atenció específica va començar a funcionar el 2011, amb el 5,2% del total de casos, que el 2014 van passar al 10,8%. En el primer cas gairebé es van triplicar en cinc anys; en el segon, es van duplicar en tres.

Mig centenar de persones van assistir, ahir al vespre, a l'auditori de la Plana de l'Om a una xerrada organitzada per la Fundació Althaia i els Mossos d'Esquadra, que, amb l'enunciat "Com utilitzar les TIC sense perdre'n el control", va tractar aspectes per evitar que els percentatges esmentats anteriorment no creixin de manera imparable. Va anar a càrrec de Dominica Díez, psicòloga responsable de la Unitat de Joc Patològic i altres Addiccions no Tòxiques de la Divisió de Salut Mental d'Althaia; i de Rosa Oviedo, Sergenta coordinadora de Proximitat i Oficina de Relacions amb la Comunitat del Bages dels Mossos d'Esquadra.

Díez va advertir que "la comunicació és la millor prevenció de qualsevol patologia infantil", referint-se a la importància que els progenitors no es desconnectin dels seus fills. Hi va afegir, alhora, que "els adults som el model".

La psicòloga va explicar casos com que a la Xina ja hi ha més de 400 centres de desintoxicació d'Internet, i el d'una persona que es va passar cinc anys sense sortir de casa per completar el joc World of Warcraft, que, va apuntar, té cent milions de persones inscrites.

Fixar uns prioritats

Va advertir que quan un nano deixa de fer activitats quotidianes o hi perd interès per poder jugar a la xarxa sol ser un avís irrefutable d'un possible abús. També, quan baixa el seu rendiment, quan té canvis d'humor i quan es mostra irritable. Com a pautes per redreçar la situació, va aconsellar "establir unes prioritats clares", començant pels deures i activitats de l'escola, les activitats extraescolars, ajudar a casa, l'oci extern i, finalment, els jocs. També va parlar de posar uns límits, com ara l'estona per jugar, i de ser estrictes a l'hora de fer-ho complir.

Sobre les xarxes socials, va aconsellar "retardar al màxim" la decisió que un menor tingui un mòbil, posant la seva entrada a l'institut com un bon moment per comprar-li. Va lamentar que hi hagi canalla de deu i onze anys que ja tinguin mòbil i fins i tot iPhone.

Díez va acabar la seva intervenció ensenyant als presents una tècnica anomenada Mindfulness encaminada a millorar la comunicació amb els fills, i recordant que 400 anys abans de Crist, Aristòtil ja va escriure un text on es queixava dels joves, cosa que demostra que "no han canviat tant".