Dos mercats a Manresa i dues realitats diferents. Els paradistes del Mercat de la Sagrada Família s'esforcen cada dia per no perdre clientela i afronten l'activitat diària sabent que la competència és dura i que han de ser més bons venedors. Però respiren optimisme. L'esforç dels paradistes del Puigmercadal va en la mateixa direcció, però veuen el futur amb incertesa i preocupació pel tancament de parades. El model de mercat i la seva gestió són la clau de la cara i la creu.

El mercat de la Sagrada Família és de titularitat privada i les persones que hi venen productes són propietaris de les seves parades. Això obliga els paradistes a haver de resoldre ells mateixos els problemes del mercat i fa que tinguin complicitat entre ells per mantenir al dia les instal·lacions i a diferenciar-se de les grans superfícies que tenen als voltants. «Som un mercat amb mentalitat de gran superfície», explica l´administrador, Josep Maria Sánchez. En aquest sentit s´hi han anat fent millores amb la finalitat que resulti còmode per al client passejar-hi i s´incideix especialment en la higiene.

«A part, tenim parades de tot tipus on es pot trobar des de perfums, peix, carn... I els que són del mateix tipus també miren d´oferir productes diferents i així el client pot escollir entre una oferta variada. Ens diferenciem de les grans superfícies perquè aquí tenim productes frescos i de proximitat», explica el president del de la Sagrada Família, Josep Pallerés. El mercat té una clientela fidel -sobretot veïns de la Font dels Capellans i la Sagrada Família- que fa compres petites, però hi ve més d´un cop a la setmana, i també s´ha copsat que hi entra més gent jove a la recerca de productes alimentaris ecològics. El resultat és que de les 35 parades només n´hi ha tres de tancades.

Darrerament s´ha posat a debat la situació del mercat Puigmercadal arran d´un acte organitzar per la CUP per analitzar què hi passa, ja que actualment 12 de les 39 parades de la planta baixa estan tancades. Al pis de dalt, els 7 locals comercials estan sense ús des de fa anys. Darrerament, però, han reobert el bar. Des del 2010 fins al final de 2015 hi ha hagut 12 renúncies i 8 adjudicacions. Una situació provocada per la baixada de clients.

La gestió està concedida a la societat Mercat Puigmercadal S.L. ­-de la qual formen part uns quants paradistes- i les persones que regenten una parada paguen un lloguer. Els paradistes assenyalen que el mercat presenta un deteriorament important i hi calen obres. Esperen inversions del consistori per revertir la situació.

El gerent del Puigmercadal, mossèn Jacint Capdevila, reconeix que s´ha de fer un salt per posar el mercat al dia. «S´han d´oferir productes de qualitat per diferenciar-nos dels supermercats i cada venedor hauria de fer més atractiva la seva parada. Crec que s´hauria d´obrir a les tardes», explica, però aquestes intencions no es materialitzen.

Sí que s´ha volgut fer una primera passa. L´Ajuntament ha subs-tituït l´enllumenat i l´ascensor. Els pressupostos municipals inclouen una inversió de 110.000 euros per al condicionament i millora del mercat, però després faltarà implantar-hi un nou model perquè no es faci l´esforç en va. Per aquest motiu el consistori estudia la forma d´optimitzar el model de gestió i la viabilitat econòmica. Els paradistes veuen el futur amb incertesa, però esperen poder capgirar la tendència negativa.