Dividits en grups de 4 o 5, amb una motxilla d’un cridaner color carbassa i el mòbil entre mans, 500 estudiants de primer i segon d’ESO de diferents instituts del Bages i el Berguedà van pentinar ahir Manresa.

Se’ls podia veure pertot arreu buscant carrers, places, monuments de la ciutat o edificis emblemàtics utilitzant, de guia, aplicacions a través del mòbil. Formava part d’una gimcana 2.0 amb l’objectiu que siguin autònoms a l’hora de bellugar-se per una ciutat i contribuir a fer una bona utilització dels dispositius mòbils. És a dir, ensenyar als joves que aquests no serveixen només per accedir a xarxes socials o bé jugar, sinó també per orientar-se per una ciutat i conèixer-la d’una forma totalment independent.

Treball previ

La gimcana 2.0 té un treball previ a les escoles per aprendre a utilitzar diverses aplicacions com la de realitat augmentada o per saber desxifrar codis QR. Ahir, cadascun dels grups va rebre 5 targetons en els quals se’ls assignava una ruta per fer. N’hi havia una vuitantena de possibles.

A partir d’aquí, amb l’ajuda del mòbil i de les esmentades aplicacions, i en algunes ocasions també d’un mapa, havien de buscar els llocs que els havien tocat, fer-se una foto al davant i un vídeo d’almenys un d’aquests llocs, georeferenciar la localització i anar a la pàgina web del punt en qüestió, de forma que en coneguessin les particularitats.

Alguns dels llocs on es van dirigir ahir eren edificis o monuments emblemàtics de la ciutat, escultures al carrer com la de l’escriptor Joaquim Amat-Piniella que hi ha al Casino, el Pont Vell o la zona esportiva del Congost. També tenien l’obligació d’agafar, com a mínim, un mitjà de transport públic, «perquè així coneixen com funcionen», va explicar la presidenta de Lacenet, Palmira Santamaria. Lacenet és una associació de professionals de l’ensenyament del Bages que ofereix projectes telemàtics als centres educatius.

Cada pas de tots els grups d’alumnes se seguia virtualment des de l’edifici del Casino. A mesura que els joves anaven penjant a Instagram les fotos que feien, aquestes anaven apareixent als ordinadors dels professors i també en una gran pantalla penjada a la paret. Podien controlar, així mateix, si algun grup es desviava, pels motius que fos, de la ruta programada. Tota l’activitat estava sota control.

Pròxima cita, Barcelona

Aquest projecte tindrà la seva extensió divendres a Barcelona, activitat que coincideix amb la celebració del World Mobile. És el que s’anomena Barcelonada. Hauran de fer el mateix que a Manresa però a la capital catalana. En aquest cas seran alumnes de 3r i 4t d’ESO, i de batxillerat i de graus de formació professional d’instituts de Manresa i comarca.

Aquest projecte va néixer a Manresa el 2011 a iniciativa d’un grup de professors, i des de llavors no ha parat de créixer. Aquests dies també se celebra a València, Alcoi, amb estudiants de Barcelona mateix, a la comarca valenciana del Camp de Morvedre i a Castelló. Per a Santamaria, el fet que hagi crescut i s’hagi anat implantant a altres poblacions és perquè «es tracta d’una iniciativa innovadora i diferent, que dóna per treballar a classe i després fer el treball de camp a la ciutat».