"Abans a l'escola em portava fatal, tot malament: els estudis, les notes i jo mateix, que no era feliç sent com era". En Ramon Fontanet, de 13 anys, és un dels alumnes de la Unitat d'Escolarització Compartida La Clau de Manresa. Un centre que alberga els alumnes expulsats dels instituts i els fa un acompanyament individualitzat per ajudar-los a assolir l'èxit escolar. Un dels seus professors, Isaac Aureli, ha explicat que són alumnes "dels qui la societat ja no n'espera gairebé res". El centre però, ha vist una oportunitat amb les noves tecnologies i un fil que ha permès que els alumnes vagin motivats a classe. Els estudiants creen les seves pròpies aplicacions, que els ajuden a recuperar els hàbits d'estudi i també la seva autoestima. 'Sense Fum' és el títol que en Ramon Fontanet ha triat per a l'aplicació que ell mateix ha creat amb l'objectiu d'ajudar la gent a deixar de fumar. Consisteix en una mena de calculadora amb què es pot comptar els diners que s'estalvia en deixar les cigarretes. En declaracions a l'ACN, l'alumne ha explicat que ho va fer per ell mateix perquè és molt addicte al tabac, però el cas és que l'aplicació ha creuat les parets de l'escola i Althaia, la fundació privada que gestiona els hospitals de Manresa, s'hi ha mostrat interessada. Per Fontanet, el fet que una empresa mostri el seu interès per una cosa que ell mateix ha creat és "una passada". Per això, no descarta acabar els estudis, treure's l'educació secundària, i fer algun tipus de mòdul d'informàtica. "Abans això era impensable, tot ho feia malament", ha explicat.La Unitat d'Escolarització Compartida (UEC) La Clau és un recurs del Departament d'Ensenyament de la Generalitat que compta amb el suport de l'Ajuntament de Manresa i que està adreçat a joves de 3r i 4t d'ESO del Bages que han estat expulsats dels seus instituts per diverses raons, la majoria per absentisme o per mal comportament. La Clau combina la formació teòrica amb l'adquisició de coneixements a través de la pràctica de diferents oficis. La metodologia consisteix en fer un acompanyament individualitzat als alumnes per ajudar-los a assolir l'èxit escolar. Un dels professors, Isaac Aureli, ha explicat que, fins ara, l'ús el mòbil era un problema greu al centre, però ara "l'hem convertit en una eina i una oportunitat". "En lloc de mirar el Facebook tota l'estona, fer aplicacions és molt més divertit i, a més, és útil", ha explicat un dels alumnes, en Jairo Belmonte, de 14 anys. Belmonte ha creat una aplicació que serveix per endreçar tot el que té relació amb el curs. S'hi pot trobar els horaris de les classes, un xat intern, els grups de classe o altres opcions. Segons ha explicat Aureli, la creació d'aplicacions ajuda els alumnes a recuperar els hàbits d'estudi i, a més, duen a terme un treball transversal que els serveix per tractar altres temàtiques, com les matemàtiques, la llengua o la geografia, però el més important és que també els ajuda a fer créixer l'autoestima. Trencar amb l'estigmaAureli ha explicat que els alumnes de la UEC carreguen amb l'estigma de ser joves expulsats dels centres dels qui ja no s'espera gairebé res. Ara, el fet que siguin capaços de crear coses útils, que creuen fronteres i desperten l'interès d'empreses, els fa créixer l'autoestima, que és clau per progressar. "Se'ls nota en el posat, estan molt més contents i vénen molt més motivats a classe", ha explicat Aureli.