Fa sis anys consecutius que la matèria orgànica -la que els ciutadans hem de tirar al contenidor marró- baixa. Les dades del 2015, les darreres, marquen un descens comparat amb el 2014 del 4,1% i, pel que fa a fa sis anys abans, del 31,5%. La recollida selectiva -vidre paper i plàstic- fa tres anys que puja; el rebuig en fa dos, i el total de residus al municipi, tres.

El regidor de Qualitat Urbana i Serveis de Manresa, Jordi Serracanta, ha avançat a Regió7 la intenció de portar a terme una campanya "que ha de durar més d'un i de dos exercicis" de manera coordinada amb el Consorci del Bages per a la gestió de residus per remuntar la recollida orgànica, conscient que cal resoldre aquest descens continuat. "Potser aquests anys ens hem centrat molt en el vidre i l'envàs, perquè eren fraccions que també calia accelerar, i l'orgànica ha quedat una mica abandonada. Ara, les dades ens demostren que hem de fer un esforç".

Reciclar bé no és només una pràctica beneficiosa per al medi ambient sinó també perquè el fet que els ciutadans tirem les restes de menjar i la resta de matèria orgànica on toca implicarà que es redueixin les tones de rebuig -el que va als contenidors verds que ara estan substituint pels de color gris- i, en conseqüència, també el cànon que ha de pagar l'Ajuntament pel tractament d'aquest rebuig, que té un cost de 66,40 euros per tona. D'aquests, 47,30 corresponen al preu del tractament al dipòsit controlat i els 19,10 restants, al cànon que es paga a l'Agència Catalana de Residus. Serracanta fa notar que qui genera més rebuig perquè no fa bé la recollida orgànica paga més a través d'aquest cànon, que "encara pujarà més". Malgrat el descens esmentat de la recollida orgànica, apunta com a bona notícia que el canvi dels contenidors que es va fer el 2011 va ajudar que es guanyés en qualitat d'aquesta orgànica, perquè el fet que la tapa sigui més petita que abans ha dissuadit els que hi tiraven bosses d'altre rebuig.

Per fer la campanya "estem elaborant un pla de comunicació que encara hem de tancar però que començarà aquest 2016. Volem que sigui una campanya molt local, que també arribarà a la comarca a través del Consorci. Volem explicar al ciutadà què ens costa un quilo d'una cosa i un d'una altra des d'un punt de vista de sostenibilitat ambiental i econòmica".