L'Oficina de Presidència de la Generalitat ha comunicat al PSC de Manresa que els sis trens semidirectes amb Barcelona que van entrar en funcionament el gener del 2014, que costen 300.000 euros a l'any i que havien de reduir el trajecte entre 10 i 15 minuts, en realitat no estalvien ni un minut als usuaris.

El president del grup municipal socialista, Felip González, ha explicat que va trametre una carta al President de la Generalitat, Carles Puigdemont, abans de la seva primera visita oficial a la ciutat (gener de 2016) per informar-lo d'alguns problemes de la ciutat, entre els quals la connexió ferroviària, i que Presidència de la Generalitat li ha respost.

En la carta que ha rebut, Presidència de la Generalitat diu «entendre i compartir» el «desencís i enuig amb l’actual situació i la gestió que fan RENFE i ADIF». Presidència apunta en el seu escrit al PSC que «creiem que la solució definitiva seria que la Generalitat pogués tenir el control efectiu de les vies per millorar tots els corredors. Però mentre no s’aconsegueix aquest traspàs total, l’estratègia a curt termini és la d’eliminar les limitacions temporals de velocitat que imposa ADIF i que provoquen que els trens arribin sistemàticament tard».

Al seu escrit, l’Oficina del President detalla, també, una de les millores impulsades pel Govern en aquest àmbit: la posada en funcionament de sis trens semidirectes entre Manresa i Barcelona el gener de 2014. Una actuació que la Generalitat quantifica econòmicament en un cost d’aproximadament 300.000 euros/any però que, pel que s’explica ha tingut un resultat també fallit des del juny de 2014.

El Govern argumenta que, des d’aquesta data, «ADIF aplica unes limitacions temporals de velocitat per raons de seguretat relacionades amb l’estabilitat d’algunes trinxeres. Els trens semidirectes suposaven estalviar-se entre 6 i 13 minuts de viatge respecte d’altres trens però, ateses les limitacions esmentades, el temps de trajecte s’ha incrementat en 6 min. (+-1 minut) en un sentit i 8 minuts (+- 1 min.) en l’altre. El temps que s’havia aconseguit estalviar amb aquests nous serveis, en molts casos queda reduït a 0 minuts.».

Proposició inútil

A les portes d’una propera actualització dels horaris de rodalies Catalunya que es fa anualment per aquestes dates, el PSC de Manresa també constata la inutilitat de la proposició que el novembre passat es va aprovar per unanimitat a l’Ajuntament de Manresa i en la qual, entre altres, es reclamava un escurçament del temps de recorregut de la línia R4 «que pensàvem que era factible mitjançant una simple adequació de la graella d’horaris».

Amb aquella proposició, el PSC feia seves les queixes de molts usuaris de la línia de RENFE que veien amb inquietud com els trens romanien aturats més temps del compte a les estacions de Sant Vicenç de Castellet (en ruta cap a Manresa) i de Terrassa (en direcció a Barcelona), amb la única justificació que havien d’esperar el temps que calgués per sortir en l’hora programada tot i que havien pogut arribar a les esmentades estacions havent-li guanyat temps a l’horari previst.

Segons el president del grup municipal del PSC, com a mínim en l’itinerari de tornada a Manresa, era més que evident que amb una simple modificació de la darrera graella d’horaris oficial (que datava de juny de 2015) es podia aconseguir que aquesta espera es fes a l’estació de Manresa (ja sense viatgers a bord) i no a Sant Vicenç.

«Però no ha estat possible, ni això ni cap altra de les aportacions que la resta de grups municipals van fer a aquella proposició; perquè sis mesos després, no ha estat comunicat al Ple cap contesta dels organismes interpel·lats: Generalitat, RENFE i ADIF», diu.

El polític socialista afirma que «és cert que uns dies després d’aquell ple municipal RENFE, va contestar al diari Regió7 (que no pas a l’Ajuntament) que analitzaria si la línia de Manresa podia guanyar aquests minuts de temps. Però al PSC no ens consta que aquest anàlisi s’hagi fet ni quin és el seu resultat».

A l'espera dels nous horaris

Per tot plegat, el PSC resta a l’espera de quina serà la graella de nous horaris de la R4 i la R12 que comuniquen Manresa amb Barcelona i Lleida, per acabar de constatar «si alguna de les nostres propostes es porten a la pràctica -tot i que tot apunta a que no serà així». I també, per veure si els semidirectes «anunciats a bombo i plateret pel Departament de Territori continuen en fallida tècnica com ara».

Un cop descartat per ‘silenci administratiu’ «que no haurem ni tan sols provat si es podia reduir el temps de recorregut amb l’adequació de la graella d’horaris que vam proposar fa sis mesos», el polític socialista afirma que «d’aquí a uns pocs dies, podrem comprovar si RENFE i ADIF segueixen menyspreant els manresans i manresanes».