La Sindicatura de Comptes de Catalunya ha recomanat a l'Ajuntament de Manresa que millori els seus controls interns relatius a despeses executades sense crèdit pressupostari. Això són les despeses que pels motius que sigui no tenen una assignació pressupostària. La normativa no ho permet, tot i que hi ha mecanismes que ho preveuen. El mateix consell l'ha donat a una trentena més de municipis catalans sobre els quals l'esmentada Sindicatura de Comptes ha fet un informe a partir de l'exercici del 2013.

L'estudi que s'ha fet públic recentment és una iniciativa conjunta del Tribunal de Comptes i la Sindicatura de Comptes per tenir un panorama conjunt d'aquest tipus de despeses a nivell local a tot l'estat. Per això s'han fet 12 estudis arreu. En el cas de Catalunya s'ha dut a terme a 35 municipis de més de 5.000 habitants, entre els quals Manresa. També hi ha Barcelona, Badalona, Lleida, Tarragona, Mataró, Reus, Sitges i Vilanova i la Geltrú, entre d'altres.

L'informe detalla que el 31 de desembre del 2013 Manresa tenia 34 factures no imputades al pressupost per valor de 278.000 euros.

La Sindicatura de Comptes també va verificar les quantitats pendents d'aplicar al pressupost en concepte de sentències judicials motivades, bàsicament, per litigis urbanístics. En el cas de Manresa les sentències no eren fermes i pujaven a 13 milions. Segons els comptes de la Sindicatura, però, l'import és de 16 milions, amb la qual cosa hi ha un decalatge de gairebé 3,5 milions i "l'Ajuntament no ha aclarit el motiu de la diferència". Fa notar, també, que el consistori no va fer cap provisió, igual que la majoria d'ajuntaments analitzats, per fer front a la possible execució de les sentències.

Diu, així mateix, que Manresa és entre els municipis que no fiscalitzen totes les fases de la despesa, és a dir autorització, disposició, obligació, ordenament de pagament i pagament, i la gran majoria de municipis han contestat que no fan control financer. Manresa el porta a terme a les seves societats municipals.

Per tot això la Sindicatura recomana elaborar i aprovar manuals de procediment i organització, fixar dates raonables per tancar la liquidació i reforçar els recursos humans per a aquestes tasques.