Era l´any 1996 quan va obrir al carrer de les Piques de Manresa el primer sex-shop de la ciutat i del Bages: La Poma d´Eva. Avui, la botiga, situada al carrer d´Alfons XII i amb una estètica i filosofia totalment renovades, compleix 20 anys en un gran estat de salut: «en el món de les joguines eròtiques encara hi ha molt per inventar. Queda camp per córrer», afirmen amb seguretat els seus propietaris, Josep Coba i Alba Barris-Esparbé.

L´any 96, però, no van ser ni Coba ni Barris-Esparbé qui va obrir La Poma d´Eva, sinó que dues persones van contractar Coba perquè fos l´encarregat de l´establiment. Pocs anys després els dos responsables li van vendre la seva part, i Coba va passar a ser l´únic propietari. La decisió, recorda Coba, no va ser fàcil, ja que aleshores ell era un reconegut discjòquei, que va «haver de triar entre el sexe o la música». I va escollir la primera opció. «Com que era a la botiga, de cara al públic, veia que els productes tenien bona sortida, així que en comptes de fer el salt definitiu al món dels DJ, vaig apostar per les joguines eròtiques».

Els primers cinc anys, els productes més venuts i amb més presència a La Poma d´Eva eren més aviat poc glamurosos: «hi havia revistes i pel·lícules pornogràfiques, cabines i el públic majoritari era masculí, entre 40 i 60 anys». Aleshores el negoci també se centrava a organitzar comiats de solter i venien nines inflables i productes de broma.

De sex-shop a botiga eròtica

L´entrada d´Alba Barris-Esparbé al negoci al cap de 5 anys va significar un revulsiu per a l´establiment ja que en va redefinir el concepte: «va passar de ser un sex-shop a ser una botiga eròtica. Ens vam reinventar». Barris-Esparbé explica que «vam començar a anar a fires, sobretot a Berlín, i vam enfocar la botiga cap a la dona i cap a les parelles». La botiga també va apostar fort «pels productes de qualitat, seleccionant marques». Tot aquest canvi de filosofia del negoci va coincidir, a més, amb el boom de les reunions de tupper sex, «vam ser els segons d´organitzar-ne a tot Catalunya». Aquestes activitats, en les quals els responsables de la botiga mostraven i explicaven com funcionaven els seus productes en cases o locals particulars, «van ajudar molt a desmitificar el món de la botiga eròtica. La gent va poder veure que no només hi ha vibradors, sinó que també hi ha complements, articles de cosmètica, llenceria...», exemplifica Alba Barris-Esparbé.

Escorcollats per les boles xineses

Els dos propietaris recorden un parell d´anècdotes d´aquells primers anys de fires i de tuppers sex. «El primer any que vam anar a Berlín -rememora Coba- vam tornar amb les maletes carregades de boles xineses. Ens va agradar tant que ens ho volíem endur tot. I un cop érem a l´aeroport de Berlín, la policia ens va obrir l´equipatge perquè va sospitar d´aquelles petites boles d´acer. Ens vam fer un tip de riure». Una altra anècdota va tenir lloc durant l´auge dels tupper sex. Barris-Esparbé explica: «un dia vam pujar a Sant Llorenç de Morunys a fer la sessió i ja ens esperaven, en aquella sala hi havia tot el poble. S´havia creat una gran expectació».

A banda dels tupper, també van ajudar molt a trencar tòpics programes de televisió, «com el Dos Rombos de TVE», o «a nivell terapèutic, el fet que ginecòlegs i llevadores comencessin a difondre l´ús de les boles xineses per enfortir el sòl pèlvic de la dona».

Nova botiga, nou públic

L´any 2007 La Poma d´Eva es va traslladar al local que ocupa actualment al carrer d´Alfons XII, consolidant el concepte de negoci engegat l´any 2001. «Aquí vam obrir una boutique eròtica, un establiment elegant, sofisticat, proper, innovador, amb un disseny viu», recalca Barris-Esparbé. El negoci va seleccionar «molt millor les marques, vam incorporar molta més llenceria i productes d´aromateràpia i cosmètica, i moltes més joguines».

Actualment la botiga té un públic d´entre 20 i 80 anys, amb una mica més de dones que homes (60-40%). Malgrat que la gent cada vegada «és menys pudorosa i parla de sexe sense embuts, encara hi ha qui quan ve a la botiga s´inventa que el producte és per a un amic», expliquen Coba i Barris-Esparbé.

Les dones guanyen

Si el públic de La Poma és més femení que masculí, també són elles les que prenen la iniciativa a l´hora d´innovar i provar coses noves. «L´home és més reticent a experimentar, es pensa que segons què faci posarà en joc la seva masculinitat», explica Josep Coba. Un fet que ha animat, recentment, les dones a experimentar, sobretot cap al món del bondage, és la saga de llibres i pel·lícula Cinquanta ombres d´en Grey.

«Mil coses per inventar»

La innovació és constant en el sector de les joguines eròtiques i Coba i Barris-Esparbé estan convençuts que «encara queden mil coses per inventar». Ara, el més nou i que triomfa a la botiga són productes que funcionen a través de l´smartphone. La marca de joguines eròtiques We Vibe, per exemple, ha creat un vibrador per a dona que s'adapta a les noves tecnologies. Ofereix Internet Bluetooth i es pot controlar a distància amb un comandament o través d´una aplicació de mòbil. Així, la parella pot activar el vibrador des de qualsevol lloc.