Dos centres escolars de Manresa, l'Ítaca i l'Espill, han posat a prova a final de curs sistemes col·lectius d'acompanyament als alumnes per reduir la presència de vehicles privats a les entrades i sortides. Les dues proves pilot han servit per definir millor el servei de cara al curs que ve.

A l'escola Ítaca, quatre equips de monitors van acompanyar escolars a peu, en bici i en bus urbà. S'ha calculat que aquest conjunt de serveis podria arribar a tenir un ús de 100 alumnes.

La participació va anar creixent, atès que alguns pares i mares van decidir utilitzar-lo un cop vist el funcionament dels primers dies. Una de les principals consideracions és que l'arribada a l'escola és més tranquil·la després de participar en grup d'una nova experiència educativa ja des del moment de sortir de casa i fins a arribar a l'escola.

També s'han comprovat els aspectes pràctics d'aquests serveis. Els desplaçaments s'han d'iniciar una mica abans de l'hora que normalment es realitzen però les mares i els pares hi han de destinar molt menys temps. Només han d'acompanyar els seus fills fins a la porta del carrer o a una parada molt propera. Els temps de desplaçament són curts i, sobretot en els de peu i bicicleta, la pràctica permet agilitzar i millorar cada dia l'eficiència dels trajectes.

Junts i segurs

A l'escola l'Espill, mares i pares d'alumnes han acompanyat escolars des de dos punts pròxims perquè poguessin arribar a l'escola tots junts a peu i de forma segura.

Consideren que ha estat una activitat que ha generat rutines afavoridores de l'hàbit d'anar a peu: quedar a una hora, ser puntual, tenir en compte la gent i estar atents als senyals.

En el camí de l'escola han estat al cas a les cruïlles, han passat pels passos de vianants i n'han trobat a faltar, han anat en colla i han decidit continuar el curs vinent, millorant tot allò que sigui possible.

En relació amb la mobilitat del carrer asseguren que s'ha notat millora. Hi ha hagut una mitjana de 25 escolars per dia amb puntes de fins a 50. Les famílies han estat força constants amb intermitències per imprevistos.