"Quedarà com nou". El més que centenari teatre Conservatori de Manresa, inaugurat el 1878, arribarà a la festa major del 2016 en condicions. I ho farà amb els cels rasos de tot l'edifici substituïts, el sostre reforçat, l'enllumenat d'emergència reemplaçat i, el canvi més aparent i visible per al públic: pintat de bell nou, ara d'un gris verd que recorda el color que el vell teatre tenia quan es va reinaugurar, l'agost del 1962. També per festa major. Adéu a les parets i el terra vermell dels últims divuit anys. Continuarà tenint mancances però serà més segur. I amb un lífting que li retornarà un esmorteït esplendor. Que no és poc.

Però, per què ara? Sobretot per seguretat. La pintura i la neteja a fons s'han fet per l'avinentesa de les obres: "el rentat de cara és un efecte colateral", va subratllar Marc Aloy, regidor d'Urbanisme de l'Ajuntament de Manresa, en una visita a les obres, acompanyat d'Elena Castellano, tècnica d'edificis del consistori, i de Jaume Soldevila, de l'equip d'arquitectes. Però un color que li atorgarà una nova cara. La caiguda de dos falsos sostres, el del vestíbul (el juliol del 2014) i el d'una part de la platea (el desembre del 2015) han portat a l'Ajuntament de Manresa a afrontar unes obres, amb caràcter d'urgència i aprofitant l'aturada estiuenca, per garantir, sense ensurts, la seguretat dels més de 40.000 usuaris anuals que té l'equipament.

El gener passat, després del darrer despreniment, l'Ajuntament ja tenia clar que s'haurien de canviar els falsos sostres del conjunt de l'edifici. Descartat un problema estructural, que hauria obligat a tancar el teatre, la substitució dels cels rasos es perfilava com una actuació prioritària que caldria afrontar més d'hora que tard. Els avisos del vell teatre van posar en marxa "un seguiment tècnic exhaustiu", va explicar Aloy. "L'activitat es podia mantenir amb garanties, i així s'ha fet", però "no es pot estar tot el dia fent-ne un seguiment exhaustiu: el problema s'havia de solucionar". I aquest passava per substituir els pesats falsos sostres, fets d'encanyissat i guix, amb gruixos de tres centímetres, per plaques de guix laminat. El febrer passat ja es va substituir tot el fals sostre de la platea, 84 metres quadrats; des de final de juny, quan van començar aquestes obres, la segona, tercera i quarta planta també han canviat els cels rasos. Aquests dies toca pintar i netejar. El darrer serà el terra.

La reforma del teatre es defineix com a obra emergent perquè no estava pressupostada; el darrer ensurt després del despreniment del desembre i dels informes tècnics han fet que s'executi ara "per solucionar aquests problemes puntuals", va subratllar Aloy. S'hi hauran invertit uns 85.000 euros. A banda dels cels rasos, s'ha reforçat el sostre de platea: "no calia canviar-lo perquè ara fa uns anys ja s'hi va intervenir, però sí consolidar-lo", va dir Aloy. També, va continuar, "s'ha netejat l'espai entre el fals sostre de la platea i la coberta, on hi havia tot un seguit de finestres obertes i problemes amb la gallinassa dels coloms. S'han tancat les finestres, i hem col·locat una escala nova per poder fer bé el manteniment".

Per poder accedir al sostre s'ha muntat una plataforma elevadora i, per tant, s'han desmuntat les butaques de la part central del teatre (que es guarden a l'escenari). "La inversió forta que s'ha hagut de fer ha estat en aquesta maquinària auxiliar, i per això hem aprofitat per pintar tant el sostre del teatre, que no s'havia pintat des de fa més de 50 anys -el 1961-; el terra de la platea, perquè ja no hi havia les butaques, i les parets, que s'embruten per les obres". El color és un gris de diferents tonalitats que serà el que percebi el públic a primer cop d'ull. També, el poliment dels ornaments. Però, com que la restauració no era la prioritat de l'obra, segons Aloy, "els daurats s'han netejat però no s'hi ha fet res més, exceptuant els de la part baixa del prosceni. És pa d'or, i no és una pintura econòmica". Sigui com sigui, el teatre Conservatori s'haurà rejovenit uns anys.