El servei de bus urbà de Manresa és menys deficitari. Les dades mostren com després de tocar sostre a l'entorn dels dos milions d'euros, el darrer tancament de caixa situa els números vermells en 1,7 milions, el 15% menys.

Cal tenir en compte, però, que en un servei públic aquests termes no són equivalents als de l'empresa privada. Per tenir guanys en comptes de pèrdues només caldria concentrar els recursos allà on hi ha més viatgers i eliminar les línies deficitàries.Però no és el cas. El punt d'inflexió del dèficit creixent -que mostra una de les gràfiques que il·lustra aquesta pàgina- va ser la renovació de la concessió mitjançant concurs públic, que va estar plenament en vigor a partir del 2014.

Aquell any, el dèficit del servei va baixar fins als 1.752.696 euros i el 2015 es va confirmar la tendència i va quedar situat als 1.710.620 euros. Manresa Bus, del grup Sagalés, va guanyar el concurs públic després d'obtenir una puntuació total superior a la de la unió temporal d'empreses formada per Hispano Igualadina i Autobuses Urbanos de Lugo.

La concessió, per 10 anys prorrogables a 5 més, va servir perquè l'Ajuntament aconseguís una reducció molt important del cost, la majoria del qual acaba assumint perquè la venda de bitllets cobreix només un terç del total.

El cost del servei va ser el 2012 de 3.159.000 euros, mentre que el cost de la proposta presentada per Manresa Bus va ser de 2.725.000 euros, 434.000 menys, que percentualment va representar una reducció de 13,8 punts. Cal recordar que el creixement del dèficit havia estat relacionat de l'ampliació del servei amb noves rutes i millores de les freqüències.

Despesa i utilització

Un altre indicador interessant és la relació entre despesa i utilització del servei. El 2015 els usuaris del bus urbà van augmentar després de 6 anys de decreixement. La utilització del transport urbà a Manresa va tocar sostre l'any 2008 amb 2,2 milions d'usuaris. Des de llavors van anar de baixa fins a l'any passat.

En quant al cost del servei, es va mantenir estable a l'entorn dels 3 milions d'euros mentre anava minvant el nombre d'usuaris.

Com ja s'ha comentat, va ser l'entrada en vigor de la nova concessió la que va propiciar una reducció del volum global de despesa, que l'any passat va ser de 2.767.818 euros.

Quant a l'evolució dels ingressos per venda de bitllets, el 2015 es van incrementar en sintonia amb l'augment d'usuaris del transport públic a la ciutat. Així doncs, si l'any 2014 es van ingressar 964.064 euros per venda de bitllets, l'any passat van ser 998.063 euros.

Un altre indicador que puja és el dels quilòmetres recorreguts que el 2015 van ser 716.465 i el 2014, 701.986. Cal dir, però, que amb l'entrada en vigor de la nova concessió, el 2014 hi va haver una reducció substancial dels quilòmetres recorreguts, que en anys precedents van fregar els 750.000.