L´experiència i la professionalitat dels professors d´autoescola, que diàriament transiten per la ciutat ensenyant a conduir, detecten els punts dèbils de l´organització viària de Manresa. No és una ciutat caòtica, però destaquen que hi ha emplaçaments complicats, i que amb una planificació més exhaustiva el trànsit pot millorar. Entre els quatre professors d´autoescola consultats, hi ha unanimitat a indicar, com a mínim, sis punts complicats on tenen lloc xocs, es generen cues o la senyalització és confusa. La majoria d´emplaçaments es localitzen a les entrades de la ciutat i al barri de la Sagrada Família.

«El trànsit a Manresa té un aprovat, però no obté bona nota», emfatitza Francesc Gallego, de l´autoescola Logos. I és que opina que si es compara amb altres ciutats de Catalunya de les mateixes dimensions, Manresa no presenta problemes importants, tot i que la gestió de la circulació tampoc s´ha caracteritzat per la seva excel·lència. Per la seva banda, Pere Font, de l´autoescola Font i amb més de 30 anys com a instructor de conducció viària, assegura que Manresa les darreres tres dècades ha millorat quant a l´hora de planificar la circulació. Tot i això, també creu que hi ha aspectes per resoldre. De fet, Font és qui ha mostrat a Regió7 en una sortida en cotxe els llocs més complicats.

L´indret amb més xocs

El punt que més temen els professors d´autoescola per als seus alumnes, que tot just aprenen a conduir, és la rotonda d´accés a Manresa que connecta la Pujada Roja i les sortides cap a Sant Fruitós de Bages i la C-55 en direcció a Barcelona (el punt número 3 de la infografia). És un lloc on hi ha força topades i on per evitar-les s´ha d´obviar la norma que impera a les rotondes i estar molt a l´aguait. «Si un conductor fa la volta pel carril de fora i vol anar a Sant Fruitós ho té molt complicat perquè ràpidament el tallaran els que es dirigeixen a Barcelona, i el mateix passa si agafes el carril de fora per fer un canvi de sentit. Els conductors que ja s´ho coneixen i volen anar a Sant Fruitós, o fer un canvi de sentit, surten des del carril de dins, però això contradiu la norma, que obliga a anar pel carril de més a la dreta per sortir», explica José Luis Pérez, de l´autoescola Autopràctic.

La solució que proposen tots els professors consultats per a la rotonda és dibuixar una línia que delimiti cada carril. «Potser no ajudaria a solucionar del tot el problema, però sí que milloraria la conducció», opina Gallego. De fet, tots coincideixen a assenyalar que els punts més polèmics millorarien amb canvis de senyals.

A part dels problemes endèmics, també se n´ha creat de nous. És el cas del semàfor que regula el trànsit del carrer de Viladordis per desplaçar-se al carrer de Sant Cristòfol (el punt número 5). Abans, els vehicles només podien anar cap a la dreta, però des de fa poc més d´un any també tenen l´opció de desplaçar-se a l´esquerra, però s´han d´esperar que passin els cotxes que vénen en direcció contrària, i en hores punta provoquen cues importants.

Senyalització i semàfors sense sentit a les Bases

Pocs conductors s´hi fixen; i si se n´adonen, no en fan cas o ja interpreten que no té sentit. A les rotondes de la plaça de la Creu i la Bages, a l´avinguda de les Bases de Manresa, hi ha fletxes a terra al carril de l´esquerra que obliguen els conductors a tirar recte a les dues rotondes. Poca gent en fa cas i s´acaba desplaçant a les altres sortides possibles o fan canvis de sentit. «Els conductors fan servir el sentit comú, tot i les indicacions. Però són uns senyals que despisten els nois que s´estan traient el carnet de conduir, que no saben gaire bé com han d´actuar», explica Jordina Mujal, de l´autoescola Boira.

Per a Pere Font i hi ha un semàfor a les Bases que sobra. És el que hi ha just davant de la plaça de la Creu i que serveix per aturar els cotxes que procedeixen de la plaça Prat de la Riba perquè hi ha un pas per a vianants. «No té sentit perquè, si ens hi fixem, no hi passa cap vianant. Aquí, com a mínim haurien de posar un botó per si en algun moment en passa un».