Gas a fons. Els membres de l'equip Dynamics UPC Manresa han premut l'accelerador aquestes últimes setmanes per tenir a punt el que serà el primer vehicle de la Universitat Politècnica de Manresa que prendrà part a la prova Formula Student d'aquest cap de setmana al circuit de Montmeló. La Formula Student és una competició entre estudiants d'enginyeria d'universitats d'arreu del món que han de dissenyar, construir i desenvolupar el seu propi vehicle monoplaça (vegeu Regió7 del 24 de març).

Ahir a la tarda membres de l'equip polien els últims detalls del xassís a les instal·lacions de l'empresa de soldadura i mecanitzats Is Motive Barcelona de Sant Fruitós de Bages. D'entrada es fa difícil imaginar que es tracta d'un cotxe, però de seguida que en treuen el motor, les rodes o els braços de suspensió comença a prendre forma de monoplaça. Quan la carrosseria enllestida i muntada tindrà un altre aspecte.

"No hem parat en cap moment", explica el cap de l'equip, Salvador Campderrós, que amb Pol Forton ha impulsat el projecte. "Potser no hem avançant tan ràpid que esperàvem", però "el més important ho tenim tot més o menys tancat, com el motor, el xassís i tots els elements estructurals, que és el més important. Direcció i suspensió estan enllestides i els dos punts que em fan patir més és l'aerodinàmica i carrosseria, i l'electrònica". Per superar aquests endarreriments només hi ha una solució: posar-hi totes les hores que facin falta abans de la prova del cap de setmana.

La manca d'experiència i també la de patrocinadors han fet que els terminis que s'havien fixat al principi no s'hagin complert del tot. Compten amb una trentena de patrocinadors "i entre material i diners hem reunit una mica més de 15.000 euros", quan la previsió inicial era construït un monoplaça amb 20.000 euros. Una xifra modesta si es compara amb els 300.000 euros de pressupost que poden tenir els equips més potents econòmicament.

Per aquest motiu "hem hagut de simplificar el cotxe que esperem que ens ajudin a arribar bé". També diu que s'han comès errors. "La majoria per ser conservadors, no gastar i suplir-ho amb més feina, però no hem gestionat bé la càrrega de treball".

La intenció de Dynamics UPC Manresa és acabar el cotxe tal com tenien previst fer-ho un cop hagi passat la prova per fer una demostració als patrocinadors de la feina feta. "Això acostuma a passar el primer any. Les empreses et deixen que demostris de què ets capaç i llavors ja et donen més suport i confiança". La voluntat de l'equip és repetir a la Formula Student l'any vinent i, si és possible, competir a Europa. "Volem demostrar que ho podem fer millor", afirma Campderrós.

Aquests monoplaces són més petits que els de Formula 3 i podem arribar als 150 per l'hora. En aquest cas la velocitat no és el més important de la prova. També puntua la resistència i el menor consum de combustible. El pilot també ha de ser estudiant d'enginyeria i formar part de l'equip que l'ha construït per evitar la intromissió de professionals. "El cotxe és un element important, però que un bon pilot amb un cotxe senzill pot fer molt més que un mal pilot amb un bon cotxe".