"Sent una dona i d'una certa edat, difícilment arribaré mai a créixer una bestiesa a YouTube. Seria una sorpresa", afirma Fina Arnau. La manresana té dos canals on penja vídeos de bellesa i estètica, el camp en el qual ha treballat durant 30 anys. Reconeix la dificultat que suposa obrir-se camí en un món en què els creadors són, sobretot, homes. Tan sols 8 dels 92 canals que superen el milió de subscriptors a l'estat espanyol estan dirigits per dones.

JosennaCanal, que és el seu nom a la xarxa, recorda quan en un esdeveniment de youtubers una companya li va recomanar deixar de fer vídeos d'estètica per fer-ne de manualitats "per la teva edat", reprodueix la manresana. "Les dones que parlem sobre moda i bellesa hem de ser totes joves i guapes?", es pregunta en una reflexió que va compartir al seu canal.

Precisament, va començar a gravar amb l'objectiu de trencar la idea que només noies joves poden donar consells sobre estilisme. En el contingut hi aporta el coneixement i experiència que ha adquirit al llarg de la seva carrera com a esteticista. "Intento buscar alternatives econòmiques, el que se'n diuen clons. Sempre informant sobre la composició dels productes". Aquest és un aspecte en què considera que altres youtubers no són professionals. "No dic que hagin de fer cursos d'estètica, però sí que s'informin, perquè n'hi ha que tenen 300.000 o 400.000 seguidors i són una influència".

També intenta fer crítica social. En el seu darrer vídeo comenta la pressió estètica que hi ha sobre les dones, especialment pel que fa al pes. "La bellesa no se cenyeix a uns cànons als quals ens veiem obligades a arribar", assegura la youtuber manresana.

El perfil del públic

En els seus dos canals, Arnau suma 15.075 subscriptors. Entre els usuaris que la segueixen hi ha gent de 25 a 55 anys. Però un grup destaca clarament: les dones entre 35 i 45 anys que se senten identificades amb els continguts que ofereix en una plataforma on els principals consumidors són adolescents. "No m'imagino la meva mare mirant les bromes d'Auron Play. En canvi, sí que miraria vídeos com els meus en què ensenyo, per exemple, com es posa un mocador".

En els canals petits és més fàcil crear un vincle proper entre el youtuber i els seguidors. "Els més grans no poden contestar tots els comentaris; materialment necessitarien 48 hores al dia". Arnau assegura que ella els respon tots, "tant en el compte d'Instagram com els que puc tenir als vídeos. Et senten com una amiga, no te n'adones, però saben coses teves".

YouTube com a negoci

"En molts casos, el concepte de fer-ho de manera desinteressada que hi havia al principi, ara s'ha perdut", lamenta. Arnau considera que YouTube s'ha convertit en un negoci a causa de la publicitat que inclouen els youtubers, "sobretot quan més puges, que és quan més et paguen". En el seu canal mostra roba que li han regalat a botigues de Manresa, però que sempre tria ella. "Manresanejo molt a YouTube", conclou.