La Plataforma d'Afectats per la Hipoteca i el Capitalisme (PAHC) al Bages va denunciar en l'assemblea d'aquest diumenge el cas d'una persona que viu en una barraca i a la qual serveis socials no va donar hora fins al cap de 10 dies. Arran d'aquesta situació, Àngels Santolària regidora d'Acció Social i Cooperació de l'Ajuntament de Manresa, ha emès el següent comunicat:

Ahir al vespre, PAHC Bages va denunciar el cas d'una persona que habita en una barraca a Manresa. Des de Serveis Socials de l'Ajuntament, i jo mateixa com a regidora, creiem que és convenient que expliquem a la ciutadania, ara i sempre, quina és la situació real a la ciutat, tot i que, com ja hem dit altres vegades, no podem entrar en tots els detalls del cas en concret ja que ens devem al deure de la confidencialitat de la vida de les persones usuàries d'aquests Serveis Socials.

Efectivament estem parlant de sense llar, entenent per a tals persones o famílies que no disposen d'allotjament propi de manera permanent i pernocten al carrer, al cotxe, en un caixer, temporalment en un equipament públic, alberg o fonda, o que viuen en uns habitatges estructuralment no convencionals i temporals com caravanes, mòbil homes, barraques,... D'això és del que estem parlant.

Tot i que Manresa no és un municipi en el qual aquesta sigui la problemàtica en relació amb l'habitatge més habitual, no deixa de ser molt punyent, i requereix d'una atenció social prioritària i important. L'any 2015 es van detectar 38 casos de persones sense llar a Manresa. Aquesta és la dada més actual de què disposem, i així es reflecteix en l'esborrany de l'Avanç de Pla Local d´habitatge 2017-2022 que demà es lliurarà als membres de la Taula d'Habitatge de Manresa, i que ha de servir per entre tots fer la diagnosi de tota problemàtica d'habitatge a la ciutat.

Com no pot ser d'altra manera, els serveis socials treballen amb aquest col·lectiu de sense llar perquè pugui trobar un habitatge o un recurs adequat a les seves necessitats i, especialment, en aquests casos es dóna molta coordinació amb les entitats socials de la ciutat. L'atenció social es basa en oferir un suport i acompanyament social i el tràmit de recursos, derivació a serveis residencials d'estada limitada d'altres municipis o entitats, l'acolliment en fondes o albergs de la ciutat, lloguer social municipal, etc. Tanmateix però, es poden donar circumstàncies en que aquestes persones, habitualment homes adults i sols, no considerin viure en aquests recursos que els oferim, per decisió pròpia en alguns casos, per problemàtiques d'addiccions en d'altres, o bé perquè són persones en una situació administrativa irregular, fet que impedeix l'accés a recursos i a prestacions pròpies.

Del cas que ara ha estat notícia, únicament podem explicar públicament el següent: aquesta persona fa dos anys que viu en aquesta situació. Des del primer moment serveis socials segueix el seu cas, rep aliments i té xarxa familiar a Manresa a qui visita diàriament. Quan en alguna ocasió se li ha suggerit un altre lloc on passar la nit, sobretot a l'hivern, no ha acceptat, decisió que hem de respectar també. Per tant, és un usuari amb una treballadora social que en fa seguiment, i quan va demanar hora de visita no va manifestar cap canvi en la seva situació que fes avaluar a la treballadora social que aquesta visita era urgent, fet pel que se li va donar hora quan podia ser per agenda. No cal ni dir que si s'hagués detectat una situació d'urgència hauria estat atès d'immediat, el mateix dia.

Les treballadores de serveis socials, cada dia, es veuen en la situació de gestionar aquesta realitat d'haver de donar prioritat a uns casos per davant dels altres: aquesta és avui en dia, i per desgràcia, la seva tasca més difícil, però que comporta que tothom rebi l'assistència que li cal en el moment que ho necessita. I poden tenir tota la confiança d'aquesta ciutat, i l'equip de govern considerem que ho fan de manera excel·lent.