La Plataforma d'Afectades per la Hipoteca i el Capitalisme (PAHC) ha fet una valoració molt crítica de l'avanç del Pla Local d'Habitatge i ha assegurat en un comunicat que «ens mostra el cinisme de l´equip de govern en la defensa del dret a l'habitatge dels manresans». El document -encara provisional- recull una anàlisi exhaustiva sobre la situació actual de l´habitatge a la ciutat, tant des del vessant de planejament, de gestió d'habitatge, de necessitats socials com de les iniciatives actualment en marxa.

La PAHC es demana si amb les previsions del Pla d'Ordenació Urbanistica Municipal «ens volen prendre el pèl», perquè si no es preveu més habitatge dotacional «els més de 300 habitatges imprescindibles per als que no tenen ingressos» difícilment sortiran de les quotes d'habitatge de protecció oficial de les promocions privades, oimés quan «el Pla Local d'Habitatge reconeix que la població no pot accedir al preu de l'habitatge de protecció oficial».

Lamenta que en comptes de preveure més habitatge dotacional públic es vulgui enderrocar 58 habitatges públics del barri de La Guia.

La PAHC considera que es tracta d'un document fet des dels despatxos a base de dades que no aborden la realitat de la veritable exclusió social: No s'ha fet treball de camp per saber quantes persones viuen en infrahabitatges o en pisos okupats i quantes d´aquestes persones es troben sense llar i sense papers.

Tampoc es concreten les situacions més importants i més precàries: quantes famílies no poden pagar el lloguer, quantes famílies sense ingressos es troben sense llar, quants pisos assequibles d´inserció per a joves calen a Manresa.

«Eludeix compromisos»

Per a la PAHC es tracta del «document ideal per a un equip de govern que eludeix els compromisos fins i tot els que anuncia solemnement en els plens de l'ajuntament».

D'altra banda, les dades mostren, segons la PAHC, que les persones que s'acosten al sistema buscant solucions, en la seva gran majoria no les troben. De 1.528 problemàtiques detectades es van resoldre 231. Dels casos que es consideren resolts -119 sobre 231 (50%) es resolen amb el parc de lloguer privat- aquesta dada «ens fa pensar que es consideren resolts els que tenen 'pronòstic positiu', o sigui que tenen ingressos».

La PAHC es demana si amb això es vol dir que l'índex de fracàs en resolució de problemàtiques és del 85%. I afegeix que «de fet, aquesta situació és totalment lògica amb les dades que mostren que segueixen augmentant les persones sense ingressos que no tenen prestacions. Perquè no diem les coses pel seu nom?».

També mostra l'altra cara de la realitat d'empobriment generat pels bancs que es concentra a la ciutat empobrida i envellida: la majoria dels habitatges buits de grans tenidors estan al Barri antic, 123 (17%), i a les Escodines, 84 ( 11,7%), en total 28,7% del total de Manresa: 716.

Per a la PAHC això mostra que «els bancs exploten els empobrits i els desnonen, extorsionen els ciutadans apropiant-se dels seus impostos gràcies al deute (77 milions pagats des de 2009 fins al 2016 i 83 milions pendents) i són els principals responsables de l'abandonament dels habitatges del Barri Antic i les Escodines i l'Ajuntament és el seu còmplice perquè no multa els bancs i no els imposa les sancions preceptives per no complir el deure de conservació».

La PAHC fa un seguit de propostes:

1) Completar la diagnosi amb les mancances detectades i concretant les necessitats en xifres.

2) Redactar un document comprensiu resum de la diagnosi

3) Que l'equip de govern i la taula concreti les estratègies abans de redactar la segona part del Pla Local d'Habitatge.

a) per a completar els lloguers de les famílies que no el poden pagar

b) per obtenir els pisos dels bancs

c) per disposar d'habitatge públic d'inserció per a llars sense ingressos amb la visió posada en l'ampliació del parc municipal d'habitatge

També planteja actuacions immediates:

1) En comptes d'enderrocar La Guia que sigui adquirida a preu 0 en compensació per tots els costos de rehabilitació i les multes per no complir el deure de conservació que l'ajuntament li ha perdonat a ADIF una empresa pública que es caracteritza per el seu gran servei que presta al transport públic de Catalunya.

2) El milió d'euros que es pensava gastar en l'expropiació i enderroc de la Guia que sigui la primer aportació a partida de l'actual pressupost municipal per rehabilitat La Guia i els habitatges públics que no estan en condicions d'habitabilitat

3) Pressionar als bancs amb les multes per mantenir els pisos buits i les sancions per no complir el deure de conservació per nodrir el Fons d'habitatge social

4) Iniciar un programa de rehabilitació del barri antic i la ciutat envellida pressionant als bancs que són els principals tenidors de pisos buits i en males condicions que doni ocupació als veïns i que rehabilitin els pisos per als veïns.

5) Utilitzar els instruments expropiatoris no per enderrocar els pisos dels pobres sinó per nodrir el parc d'habitatge municipal amb els solars i els edificis dels especuladors.