El primer dia de vaga dels conductors del Bages Exprés, l´autobús que connecta Manresa amb Barcelona, ha arrencat aquest dilluns al matí amb crispació a l´estació de Manresa quan, en la primera sortida del matí, a les 6.50 h una persona que formava part del piquet que s´havia organitzat a la mateixa estació ha llençat una pedra contra un dels autobusos que sortien. Segons han afirmat a aquest diari fonts del Mossos d´Esquadra l´autobús que ha rebut l´impacte formava part dels vehicles que cobrien els serveis mínims. La persona que ha llençat la pedra, que ha acabat escardant un dels vidres del vehicle sense que s´arribés a trencar, no ha pogut ser localitzada pels Mossos d´Esquadra perquè tal i com han justificat fonts de la policia catalana «formava part d´un piquet de 22 persones».

La vaga indefinida del bus Exprés ha arrencat amb el suport d'una trentena de sindicalistes de CCOO equipats amb banderes i armilles reflectants a l'andana de l'estació de bus de Manresa. Els usuaris del bus Exprés, segons han explicat treballadors de la UTE que integren Castellà, Julià i Alsina Graells, «han estat comprensius, entenen la nostra posició, i per això avui han optat per intentar agafar un altre transport que els deixi a Barcelona».

La vaga ha estat convocada per denunciar la situació de desemparament en la que poden quedar els 14 treballadors que pertanyen a la UTE formada per Castellà, Julià i Alsina Graells (que actualment ofereix el servei de bus Exprés), després que l'empresa que ha guanyat la concessió del servei, Hispano Igualadina, hagi comunicat que no es farà càrrec dels actuals treballadors i que els substituirà per uns altres.

Carles Pellejero, responsable del sector de carretera de CCOO a Catalunya, ha explicat aquest matí des de l'andana d'on sortien els busos que cobrien els serveis mínims, que «malgrat que el conveni del transport de viatgers per carretera de la província de Barcelona decreta que quan hi ha un canvi de concessió en un transport regular, com és el cas del bus Exprés, l'empresa que ha entrat [Hispano Igualadina] ha de subrogar tots els treballadors que estan prestant el servei, ens trobem que aquesta nova empresa no vol fer-ho, l'empresa sortint tampoc se'n vol fer càrrec, i l'administració, per la seva banda, no ens dona cap resposta». Per tot això, Pellejero acusa la Generalitat d'estar «actuant amb connivència, ja que com a mínim hauria de pressionar a la nova empresa concessionària perquè es faci càrrec dels treballadors. En qualsevol cas això és el que diu el conveni», sentencia Pellejero.

«No sabem en quina situació quedaran els treballadors»

El problema, explica Carles Pellejero, «és que si aquesta situació es perllonga en el temps, quan hi hagi el canvi de concessió no sabem en quina situació quedaran els treballadors: si quedaran en un buit perquè ningú els farà cas, si seran acomiadats per l'empresa sortint o en quina situació quedaran. Potser un dia vénen aquí l'estació i els diuen que ja no hi ha autobusos perquè el servei el fa un altre».

De moment, la nova companyia «ha dit clarament que no es vol fer càrrec dels treballadors» i ni en una trobada celebrada la setmana passada per mirar d'acostar posicions entre les dues empreses i l'administració no es va arribar a cap acord.

La intenció dels treballadors de la UTE que integren Castellà, Julià i Alsina Graells és mantenir la vaga per intentar que «l'administració faci alguna cosa i pensi quina és la sortida». De totes maneres Carles Pellejero es mostra convençut que «al final, els tribunals ens donaran la raó, però mentrestant no podem tenir 14 treballadors en una situació de no saber què passarà demà o del resultat que pugui tenir un judici». Per això, demanen que la solució «arribi abans de que es faci el canvi de mans, com estableix la llei».

«Sous més baixos darrer una oferta més econòmica»

Els treballadors afectats denuncien que l'oferta que va presentar Hispano Igualadina era «més econòmica perquè abarateixi en personal». Per això, Pellejero considera que hi ha empreses, que «només per no pagar el que estableix el conveni no podrien entrar en els concursos»

D'entre els 14 treballadors afectats, Carles Pellejero explica que «n'hi ha set que tenen més de 50 anys i que porten ja bastants anys amb l'empresa. Fins i tot, n'hi ha que ja van marxar subrogats de l'anterior prestatari d'aquest servei». Un dels empleats afectats és Jordi González, de 54 anys i que fa 6 anys que treballa per Bages Exprés.

González ha explicat a aquest diari que «ens ha comunicat en una reunió que el dia 1 de novembre entrarà a fer el servei la nova concessionària i que prescindeixen dels nostres serveis; que no ens subroguen, quan la llei diu que ens han de subrogar Ha de mantenir la plantilla amb les mateixes condicions en les que estava». Gonzàlez assenyala que «les línies són de la Generalitat i per això esperem i mantindrem la vaga fins que ens donin solucions»