El primer dia de vaga dels conductors del Bages Exprés, l'autobús que connecta Manresa amb Barcelona, va arrencar ahir amb violència i crispació a l'estació de Manresa quan, en la primera sortida del matí, a les 6.50 h, una persona que formava part del piquet que s'havia organitzat a la mateixa estació va llençar una pedra contra un dels autobusos que sortien. Segons han afirmat a aquest diari fonts del Mossos d'Esquadra, l'autobús que va rebre l'impacte formava part dels vehicles que cobrien els serveis mínims. La persona que va llençar la pedra, que va acabar esquerdant un vidre del vehicle sense que s'arribés a trencar, no va poder ser localitzada pels Mossos d'Esquadra perquè, segons han justificat fonts de la policia catalana, "formava part d'un piquet de 22 persones".

A partir d'aquest incident i amb l'arribada dels Mossos d'Esquadra, el matí va transcórrer amb relativa normalitat a l'estació de busos. Molts dels usuaris habituals del Bages Exprés van ser previsors i ahir al matí van optar per viatjar fins a la capital catalana utilitzant altres transports i van deixar els autobusos del matí mig buits.

La vaga indefinida -impulsada pels treballadors de la UTE que actualment explota la línia, integrada per Castellà, Julià i Alsina Graells- ha estat convocada per denunciar la situació de desemparament en què poden quedar els 14 conductors que cobreixen aquesta línia, després que l'empresa que ha guanyat la concessió del servei, Hispano Igualadina (Monbus), hagi comunicat que quan es materialitzi el canvi de concessió no es farà càrrec dels actuals treballadors i que els substituirà per uns altres.

Carles Pellejero, responsable del sector de carretera de CCOO a Catalunya, va explicar ahir al matí a l'estació de Manresa que "malgrat que el conveni del transport de viatgers per carretera de la província de Barcelona decreta que quan hi ha un canvi de concessió en un transport regular, com és el cas del bus Exprés, l'empresa que entra ha de subrogar tots els treballadors, ens trobem que aquesta nova empresa no vol fer-ho. Per la seva banda, l'empresa sortint tampoc se'n vol fer càrrec i l'administració no ens dóna cap resposta". Per tot això, Pellejero acusa la Generalitat d'estar "actuant amb connivència, ja que, com a mínim, hauria de pressionar la nova empresa concessionària perquè es faci càrrec dels treballadors. En qualsevol cas això és el que diu el conveni", sentencia Pellejero.

El problema, afegeix Pellejero, "és que si aquesta situació es perllonga en el temps, quan hi hagi el canvi de concessió no sabem en quina situació quedaran els treballadors: si quedaran en els llimbs perquè ningú no els farà cas, si seran acomiadats per l'empresa sortint o en quina situació quedaran". De moment, la nova companyia "ha dit clarament que no es vol fer càrrec dels treballadors" i ni en una trobada celebrada la setmana passada per mirar d'acostar posicions entre les empreses i l'administració no es va arribar a cap acord.

La intenció dels treballadors és mantenir la vaga per intentar que "l'administració faci alguna cosa". De totes maneres, Pellejero es mostra convençut que "al final, els tribunals ens donaran la raó, però mentrestant no podem tenir 14 treballadors en una situació de no saber què passarà".