Àngels Santolària, regidora d'Acció Social i Cooperació, va expressar el seu desig, en el ple municipal de l'Ajuntament de Manresa, que el pes de llei caigui sobre l'empresa Gas Natural després dels fets de Reus que li van costar la vida a una àvia de 81 que es trobava en una situació de pobresa energètica i feia dos mesos que tenia tallat el subministrament de llum. Des d´aleshores, l´anciana s´il·luminava amb espelmes.

Segons va revelar Santolària, les companyies estan obligades a avisar a serveis socials abans de tallar un subministrament contractat, però, a Manresa, «Gas Natural mai ens ha avisat de cap tall de subministrament i, per tant, no hem pogut intervenir».

Per contra, aquest preavís si el realitzen a Manresa Aigües de Manresa, Iberdrola, l'elèctrica Viesgo i, des de l'estiu, Endesa.

Segons va explicar la regidora d'Acció Social, quan les subministradores avisen que van a tallar un subministrament l'Ajuntament mira si coneix la persona afectada i si disposa d'informe de risc i, si és així, s'informa les companyies que no poden fer el tall de subministrament.

En el cas que no sigui usuari de serveis socials, es concerta una entrevista per veure si se'ls pot fer o no l'informe de risc. En cas positiu també es comunica a les companyies que no poden tallar el subministrament.

Santolària va deixar clar que la llei vigent marca un seguit d'obligacions de les companyies subministradores que s'han de complir. Va qualificar de «vergonyós» que Gas Natural digui «que com que aquesta llei no està reglamentada no s'ha de complir. Ha estat molt lamentable i espero que rebin de part de la justícia el que els hi pertoca».

Santolària va explicar que arrel d'un conveni de la Generalitat amb les subministradores i les federacions de municipis per pagar els deutes de l'any 2015 de les persones vulnerables, «ens van començar a ploure a serveis socials llistats de deutes aportats per les companyies».

Des de serveis socials les treballadores van haver de mirar si eren persones usuàries de serveis socials, si tenien situació de vulnerabilitat i un informe de risc, anar-les a buscar, mirar si les factures es corresponien a aquelles persones i que signessin les factures una a una.

La regidora va explicar que «no va ser una decisió fàcil» triar pagar a les empreses subministradores ja que la llei el que preveia és que les empreses posessin un fons i ajudessin a eixugar el deute, «però si fas un equilibri d'interessos qui sortia guanyant eren les persones vulnerables de la ciutat. Per això ho vam fer».

S'han realitzat 762 ajudes econòmiques en concepte de factures impagades de llum, gas i aigua corresponents al 2015, que sumen 60.952 euros i que han beneficiat a 220 famílies.

Va afegir que la Generalitat ha anunciat que hi haurà una addenda al contracte-programa per pagar les del 2016 abans que acabi l'any. «Això vol dir que estem esperant ja els llistats de les companyies i aquesta quantitat augmentarà considerablement».

L'Ajuntament està fent auditories energètiques a les llars d'usuaris, tramitant ajudes per instal·lacions i prepara una campanya de sensibilització de la població per tal que comuniquin a serveis socials la possibilitat que hi hagi una persona o família en risc de pobresa energètica.