La reunió de catorze representants de la Generalitat, ajuntaments de Manresa, Monistrol de Montserrat, Olesa de Montserrat, Abrera, i de la plataforma d'usuaris del servei de bus entre Manresa i Barcelona ha servit per configurar un front comú per posar fi a les incidències en el servei que es produeixen des que l'empresa Hispano Igualadina-Monbus n'és la concessionària.

Pere Padrosa, director general de Transports i Mobilitat del departament de Territori, ha assegurat que la Generalitat aplicarà "tot el rigor de la llei" per posar fi als perjudicis que els retards, incompliments d'horaris i avaries estan provocant als usuaris de la línia.

Padrosa ha començat per recordar que l'empresa Hispano Igualadina-Monbús ha substituït a l'anterior concessionària, la UTE Bages Exprés, en compliment d'una sentència judicial. L'empresa va impugnar als tribunals la puntuació que li havia atribuït la Generalitat en el concurs públic d'adjudicació i va guanyar.

Tot seguit ha explicat que la reunió s'havia dut a terme per l'acumulació d'incidències que la Hispano Igualadina-Monbus havia acumulat des que es va fer càrrec del servei el passat 17 de desembre i que, per aquest motiu, la Generalitat li havia obert un expedient informatiu.

Segons el director general de Transports i Mobilitat, de la trobada amb els ajuntaments implicats i la plataforma d'usuaris s'havia desprès clarament una coincidència de les incidències registrades per la Generalitat i les deficiències que han denunciat els usuaris. "Els fets objectius dels quals en tenim coneixement coincideixen amb les experiències dels usuaris", va assegurat, "així que uns i altres estem parlant del mateix bloc de circumstàncies que han passat durant aquest període de temps".

El pas següent és mantenir una reunió entre Generalitat i l'empresa, el divendres 20, per buscar solucions a uns problemes dels quals "tenim una solució a l'abast en un termini raonable".

Tres blocs de queixes

L'expedient informatiu obert per la Generalitat reparteix en tres blocs les 97 queixes que han estat investigades fins ara en una tasca d'inspecció que va qualificar d'"intensa".

El primer bloc fa referència a que "no tots els conductors estaven formats en la ruta" que havien de cobrir i això ha fet que se saltessin parades "per desconeixement". Per al director general de Transports i Mobilitat això és "inacceptable" i la companyia ha de tenir clar que "si no queda rectificat aplicarem tot el rigor de la llei com a titulars del servei".

El segon bloc fa referència a les incidències que tenen a veure amb el funcionament dels vehicles, "no han estat greus" i va posar com exemple eixuga parabrises que, en algun moment, no han funcionat o portes que no ajusten o no tanquen com cal i que "són una incidència mecànica petita però que té un impacte gran sobre la seguretat". Reconeix que en un grup important d'expedicions "no és una majoria, però és que no n'hi hauria d'haver cap", així que considerem que "hi ha un problema de fons de manteniment".

El tercer bloc té a veure amb els horaris "que a vegades no s'ajusten" amb els que hi ha marcats, "això és imperdonable i la companyia ho ha de rectificar immediatament". Aquest fet "no pot generar incertesa entre els usuaris".

A més, un cop posat en marxa el servei queda palès que s'han d'ajustar horaris perquè no coincideixen amb la realitat. Això s'ha de complementar amb ajustos sobre l'oberta de places per cobrir la demanda.

Per a la millora del servei Padrosa va assegurar que "s'aplicarà tot el rigor que el contracte de concessió ens permet".

La reunió va començar passades les 11 del matí. Al voltant d'una llarga taula d'una sala de la quarta planta de l'ajuntament de Manresa s'hi van trobar catorze representants de les administracions i els usuaris, però no de l'empresa que presta el servei de transport en autobús entre Manresa i Barcelona.

Per part de la Generalitat encapçalava la representació Pere Padrosa, director general de Transports i Mobilitat del departament de Territori de la Generalitat; Jordi Follia, representant del Servei Territorial de Transports de Barcelona de la Generalitat; Benjamí Cubillo, subdirector de Transports i Mobilitat; Jordi Mallol, tècnic del servei territorial de Transports.

Com a representants dels ajuntaments hi ha l'alcalde de Monistrol de Montserrat; Joan Miquel; la regidora de Mobilitat de l'Ajuntament de Manresa, Olga Sánchez i regidors d'Olesa de Montserrat i d'Abrera.

A la cita també hi han assistit un representant de l'AMPTU i quatre representants del col·lectiu d'usuaris que agafen el bus a Manresa i a Olesa.